Webversie
Mei 2015
 

CMA Nieuwsbrief 03/2015

Inhoud:

































































































 
De examens zijn weer begonnen en het begin van de zomer komt er aan. Heeft u nog (sectie)budget te besteden en veel oude apparatuur op school? Ruil dan een oude interface of sensor in en vernieuw uw materiaal tegen een wel heel zomerse korting. En zoekt u een aansprekende en actuele toepassing van modelleren? Dan is het model voor de uitbraak van ebola misschien iets voor u en uw leerlingen. Ook vindt u in deze nieuwsbrief  een schoolexamen scheikunde met Coach en de nanogaschromatograaf en een leuke (en nuttige!) toepassing van breaklights.

Wegens succes herhaald: inruilactie


 
Eind vorig jaar kon u een aantrekkelijke korting ver-dienen door bij aanschaf van nieuwe CMA apparatuur een oude sensor of interface in te leveren. In de afgelopen maanden hebben we van veel scholen de vraag gekregen of we de actie konden herhalen. Aan die oproep willen we graag gehoor geven: tot het einde van het schooljaar ontvangt u bij aankoop van een VinciLab of CoachLab II20% korting, wanneer u een oude interface (ULAB of CoachLab) inlevert.
 
Besteed uw resterende (sectie)budget goed en vernieuw nog vóór het komende schooljaar uw materiaal!

Model voor ebola-uitbraak


CMA zet zich graag in voor de ontwikkeling van nieuw, interessant lesmateriaal. Een van de nieuwe onderdelen die nu meer aandacht krijgt in het eindexamenprogramma biologie is het modelleren. In Coach is al een aantal modellen te vinden. Deze gaan met name over populatiegroei, al dan niet onder invloed van een roofdier. Het is natuurlijk veel leuker om maatschappelijk relevante gebeurtenissen in een model te vangen. Daarvan geven we u graag een voorbeeld: de uitbraak van ebola

Door uit te gaan van dezelfde basis als elk ander model (een stock-flow diagram) is een ruw model van het effect van de uitbraak op te stellen. 

Dit model en andere lesactiviteiten kunt u downloaden van onze webpagina met lesmateriaal. Om uitgebreider kennis te maken met het modelleren in Coach kunt u zich binnenkort aanmelden voor o.a. de cursus Modelleren bij BiNaSk, die komend najaar weer aangeboden zal worden. 

CLAB

 

Gebruiken uw leerlingen de CASIO grafische reken-machine? Dan is er nu de CLAB.

Deze nieuwe datalogger werkt samen met de grafische rekenmachines van CASIO en met een computer met Coach. De CLAB werkt met alle bestaande sensoren van CMA.

De CLAB kan óók zelfstandig, dus los van de computer of rekenmachine gebruikt worden. Experimenten kunnen daarvoor vooraf op de CLAB klaargezet worden. Hierdoor kunnen leerlingen ook metingen buiten het klaslokaal uitvoeren.

De CLAB heeft een ingebouwde versnellingsmeter en wordt geleverd met een temperatuursensor en een spanningssensor. Kijk voor meer informatie over de CLAB op onze website.

Schoolexamen met Coach


Op het Fons Vitae Lyceum in Amsterdam hebben de leerlingen uit 6 VWO voor een SE onderdeel scheikunde experimenten uitgevoerd met de Nano2 gas-chromatograaf en Coach. Zij moesten bepalen welke gassen er in aanstekervloeistof zitten. De leerlingen vonden het erg leerzaam en leuk om dit met de computer te doen en verkregen prima resultaten.

Doordat Coach en de gaschromatograaf volledig compatible zijn, laat Coach per gas duidelijke, individuele pieken zien. Zo kunnen leerlingen eenvoudig met (bekende) retentietijden bepalen aan welke gassen ze gemeten hebben. Op deze manier kunnen zij zelf ervaren wat een gaschromatograaf is en er een practicum mee doen, zonder dat er enorme kosten gemaakt hoeven te worden.

Lesidee: Breaklights


Mw. dr. ir. Miek Scheffers en Bas van Genabeek MSc van de TU/e hebben tijdens de docentendag Schei-kundige Technologie een interessante workshop over reactiekinetiek gegeven. Daarbij maakten zij gebruik van de welbekende breaklights, een CMA interface en een lichtsensor (0142i) en temperatuur-sensor (0511). Door de lichtintensiteit van een geactiveerde breaklight tijdens afkoelen te volgen, is goed te zien dat deze afneemt als de temperatuur daalt. Blijkbaar gaat de lichtgevende reactie minder goed in koude omgeving! Deze proef biedt een leuke, alternatieve manier om het concept reactiesnelheid te behandelen. Via een e-mail aan vaksteunpuntscheikunde@tue.nl kunt u de volledige proefbeschrijving opvragen.

Voor meer inspirerende ideeën over het gebruik van computermeten bij scheikunde kunt u zich binnenkort aanmelden voor de cursus Coach bij Scheikunde die komend najaar weer aangeboden zal worden.
CMA website
Vragen | Bestellingen | Helpdesk | Reparatie | Nascholing

Volg ons:
 
CMA
A.J. Ernststraat 169
1083 GT, Amsterdam
T: 020 7600920
F: 020 7600929
Copyright © 2015 CMA, All rights reserved.
De geadresseerden voor deze nieuwsbrief zijn contactpersonen voor Coach of hebben zich aangemeld voor de CMA nieuwsbrief. Indien u de nieuwsbrief voortaan niet meer wilt ontvangen, meldt dit dan via deze link