CMA Nieuwsbrief
2013, nr. 1
18 januari 2013
Wilt u ook uw collega's in de exacte vakken attenderen op de CMA Nieuwsbrief?
Zij kunnen zich hier aanmelden.
In deze nieuwsbrief een
vooruitblik op de NOT, een terugblik op de vakconferenties, de nascholing
Onderzoekend Leren en aandacht voor uw open dag op school met een leuke
activiteit en enige Coach tips.
CMA op de NOT
Ook dit jaar
wordt weer de tweejaarlijkse Nationale Onderwijs Tentoonstelling gehouden
in de Jaarbeurs in Utrecht (22-26 januari) waar CMA aanwezig zal zijn.
De stand van
CMA vindt u in hal 9, nummer D051. Uiteraard
tonen we op de NOT onze nieuwe dataloggers, de VinciLab en MoLab, daarnaast presenteren we onder andere de mOway en een complete lessenserie voor basisscholen
rond de EuroSense. Verder zijn we ook met de vertrouwde
producten als CoachLab ll+ en het Systeembord aanwezig. Loop even langs
als u er bent.
Veel docenten in het VO zullen ons al kennen en worden van harte uitgenodigd om even bij
te komen praten in de stand en zo op de hoogte te worden gesteld van de
nieuwste ontwikkelingen. Daarnaast hopen we veel docenten uit het BO te ontmoeten om hen bij
te praten over de mogelijkheden van ICT voor onderzoeken en ontwerpen.
Als ontvanger van de nieuwsbrief kunnen we u een gratis toegangskaart voor deze
tentoonstelling aanbieden. Stuur daarvoor een mailtje naar info@cma-science.nl. We sturen u dan een code
waarmee u zich op de website van de NOT kunt registreren. Van hen ontvangt
u dan uw kaart per post. Kijk hier voor info over CMA op de NOT en hier voor algemene informatie.
Terugblik vakconferenties
In november, december en januari was CMA aanwezig bij de
grote vakconferenties. In november bij Woudschoten Chemie in Zeist, het
TOA Congres in Leeuwarden en bij de VeDoTech in Doorn, in december bij de
WND conferentie in Noordwijkerhout, in januari bij de NiBi conferentie in
Lunteren. Voor ons is dit altijd weer een mooie gelegenheid om onze
klanten op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen en waar
mogelijk ook een inhoudelijke bijdrage te leveren in de vorm van
workshops.
Tijdens de WND conferentie waren we prominent aanwezig op de
markt. Ook dit jaar met uitgebreide ondersteuning van onze collega's van
NTL. Zij hebben tijdens de markt de complete NTL-practicumlijn voor de natuurwetenschappelijke
vakken, mét of zonder gebruik van computer, gedemonstreerd.
Daarnaast hebben we een drietal workshops mogen verzorgen.
- Vincent Dorenbos heeft lesmateriaal voor onderzoekend
leren gepresenteerd, zoals dat ontwikkeld is in het kader van het
ESTABLISH project (zie ook artikel elders in deze nieuwsbrief).
- Ton Ellermeijer en Ewa Kedzierska hebben tijdens hun
werkgroep aandacht besteed aan onze dataloggers VinciLab (ondersteunt de
bekende BT-sensoren) en MoLab (deze datalogger werkt met de lijn van
digitale ML-sensoren).
- Ron Vonk heeft een werkgroep gegeven over sturen, regelen
en robotica. Hierin kwamen de robots van mOway en LEGO Mindstorms aan
bod en ook het sturen met Systeembord en CoachLab ll+ werd
besproken.
De gesprekken tijdens zo’n conferentie, tijdens markt,
werkgroep of in de wandelgangen, bieden ons de nodige terugkoppeling en
nieuwe ideeën. Er was veel positieve belangstelling voor de NTL materialen
en de VinciLab, o.a. dat deze draadloos vanaf computer of tablet bediend
kan worden.
Nascholing
Nascholing
Onderzoekend Leren (ESTABLISH) In het ESTABLISH
project staat de ontwikkeling van
lesmateriaal rond Onderzoekend Leren en het nascholing van
aspirant-docenten, docenten en toa's centraal. Bij onderzoekend leren
komen veel aspecten kijken. Zowel de leerling als docent heeft hiervoor
specifieke vaardigheden nodig. Leren onderzoekend te leren is een proces.
Daarbij horen ook het aanleren van deze vaardigheden, bijvoorbeeld voor
leerlingen goed waarnemen wat er gebeurt en dit in woorden kunnen
omschrijven, een kritische houding hebben of argumenten aanvoeren voor een
conclusie op basis van meetgegevens uit een grafiek, en voor docenten de
leerlingen stimuleren, open vragen stellen die de leerlingen uitdagen om
na te denken. Met het lesmateriaal
voor onderzoekend leren richt het ESTABLISH project zich erop het belang
hiervan opnieuw onder de aandacht te brengen en de docent handvatten te
geven voor deze manier van lesgeven.
Afgelopen dinsdag is een
enthousiaste groep docenten en toa's bij CMA begonnen met de eerste
bijeenkomst van de cursus Onderzoekend Leren. Naast een overzicht
van wat Onderzoekend Leren zoal inhoudt en een eerste blik op het
ontwikkelde lesmateriaal, hebben ze kennis gemaakt met allerlei aspecten
van onderzoekend leren, bijv. het bedenken van gerichte onderzoeksvragen
die m.b.v. een experiment beantwoord kunnen
worden.
Onderzoeksvragen
bedenken bij een helicoptertje.
Nascholing
Coach Het komend voorjaar is er een uitgebreid aanbod voor
nascholing van allerlei vaardigheden van Coach 6. Dat kan in de vorm van
een maatwerkcursus bij u op school (info) of van een dagcursus waarbij u
naar CMA of één van de andere cursuslocaties toereist. U bent van harte
welkom. Het complete aanbod en het inschrijfformulier vindt u
hier.
Tips voor de open dag
Ook is
het weer de tijd van de jaarlijkse open dagen op school. Van veel docenten
en toa's horen wij dat er vaak een Coach-opstelling wordt neergezet
om de bètavakken op school goed te presenteren. Weet u dat er in
Coach speciale voorzieningen zijn voor presentaties? U kunt bijvoorbeeld
een meting herhaald terugspelen. Het verloop van de meting wordt dan
steeds opnieuw getoond. Dit kan in real-time, maar u kunt ook instellen
dit vertraagd -handig voor snelle metingen- of versneld -voor langdurige
metingen- te doen. De computer toont zo steeds bewegend beeld van de
meting.
De terugspeeldialoog
van Coach met de knop 'Terugspelen' (inzet links).
Het
terugspelen wordt natuurlijk pas echt leuk om terug te kijken als er ook
een video van het meetproces is gemaakt. In Coach is het mogelijk om een
video-opname te koppelen aan de meting. Er ontstaat dan een
gesynchroniseerd geheel van het experiment dat verloopt op video
samen met de meetgegevens. Ter inspiratie vindt u bij het lesmateriaal op
de CMA-website een voorbeeldactiviteit die we op de NiBi gemaakt hebben:
Kaars branden onder een stolp (CO2, O2 en
temperatuurmeting). Meer informatie over deze opties in het Coach
helpsysteem of de documentatie. In onderstaand screenshot ziet u dit
in actie, net voordat de kaars dooft (klik voor vergroting).
Met vriendelijke groet,
Stichting
CMA Van Leijenberghlaan 124 (unit B) 1082 DB Amsterdam T: 020
7600920 F: 020 7600929 W:
www.cma-science.nl E: info@cma-science.nl (bestellingen,
algemene info) E: helpdesk@cma-science.nl
(helpdesk) E: reparatie@cma-science.nl
(garantie & reparatie) E: nascholing@cma-science.nl
(nascholing)
N.B.:
- U kunt geen antwoord sturen op deze mail. Stuur
uw reactie naar info@cma-science.nl.
- De geadresseerden voor deze nieuwsbrief zijn contactpersoon voor hun
school, hebben een cursus gevolgd of zich aangemeld voor de CMA
Nieuwsbrief. Indien u de nieuwsbrief voortaan niet meer wilt ontvangen,
klik dan op deze
link.
|