CMA Nieuwsbrief
2013,
nr. 3
Datum: 27 februari 2013 |
Wilt u ook uw collega's in de exacte vakken attenderen op de CMA Nieuwsbrief?
Zij kunnen zich hier aanmelden.
|
Wist u dat CMA naast de eigen producten, ook dealer is van de uitgebreide en voordelige NTL
practicumlijn? Is uw school bezig met
nieuwbouw en wilt u bijvoorbeeld nieuwe practicummaterialen of nieuwe
hardware aanschaffen, dan kunt u contact met ons opnemen en komen wij
graag naar u toe voor een productdemonstratie (info@cma-science.nl).
Wij zijn ook weer volop bezig met nascholing
Onderzoekend Leren voor bi/na/sk docenten en voor docenten in opleiding.
Deze gaat in op allerlei aspecten van Onderzoekend Leren in het algemeen
voor docent en leerling. Ook komen de mogelijkheden van Onderzoekend Leren
met onze software en hardware ter sprake.
Wilt u
zich verder professionaliseren en laten inspireren? Lees dan het stukje
over de nascholing. Verder brengen we verslag uit over de NOT
en brengen we Coach-gerelateerd nieuws, tips en lesmateriaal:
|
Nascholing
In de
bètavakken is een belangrijke rol weggelegd voor het doen van onderzoek.
Mits op de juiste manier ingezet, kan Coach een heel goede bijdrage
leveren aan het begrip van de leerlingen. Hiervoor is het nodig dat u als
docent over de vaardigheden beschikt om gemakkelijk met de software om te
gaan, zodat de focus bij de leerlingen op de vakinhoud komt te liggen en
Coach een gereedschap wordt bij het onderzoek.
Coach biedt veel verschillende manieren om gegevens
uit de leefwereld te verwerven, te visualiseren en te verwerken. Zo
komt authentiek onderzoek in uw klas binnen handbereik, vergelijkbaar met
de manier waarop wetenschappers werken. Om u verder te bekwamen in
Coach, bieden wij ook dit voorjaar weer een uitgebreid
nascholingsprogramma:
Kom een dag naar ons toe (aanmelden). U keert gegarandeerd huiswaarts met
nieuwe kennis en vol nieuwe ideeën.
Of versterk
het hele bèta-team op school met een maatwerkcursus. Die kan ook uit een
traject bestaan (meerdere dagen verspreid over een jaar) waardoor de ICT
echt in uw lesprogramma op school geïntegreerd wordt. In overleg met u
stellen wij het programma naar wens samen. Vraag een offerte aan via nascholing@cma-science.nl . |
CMA op de
NOT
Eind januari was CMA present op de tweejaarlijkse
Nationale Onderwijs Tentoonstelling in de Jaarbeurs in Utrecht. We hebben
met veel plezier een aantal bekende klanten mogen verwelkomen in onze
stand en ook veel nieuwe contacten gelegd.
Voor science en techniek in het basisonderwijs hebben we veel te
bieden dat binnen deze doelgroep nog onbekend is. Vandaar dat we speciale
aandacht hebben besteed aan het nieuwe lesmateriaal Onderzoekend
Leren op de Basisschool met €Sense met proeven voor licht,
temperatuur en geluid en de mOway robots. Wij stuurden de bezoekers van de NOT een speciale nieuwsbrief,
die u hier kunt vinden.
Uiteraard
hebben we ook de interfaces, dataloggers, sensoren en robots voor het VO
gepresenteerd. Daarbij trok de communicatie tussen VinciLab en
tablet veel bekijks. In dit demofilmpje
kunt u zien hoe VinciLab draadloos met een tablet (of
pc) uit te lezen of te bedienen is. VinciLab kan tot 1 MHz meten op 4
kanalen en beschikt over een ingebouwde geluidsensor en 3D
versnellingsensor en is nog voor de intekenprijs van €425,00 (excl. BTW) te
bestellen.
|
Examenopgave: NTC
In het examen natuurkunde komen uiteraard met enige
regelmaat practica aan bod. Zo stond in het VWO-examen van 2010 een
interessante opgave over een NTC waarmee een temperatuuralarm gemaakt
werd. Deze opgave is hier terug te vinden.
In de opgave wordt een schakeling gebouwd met een
NTC, een regelbare weerstand en een LED. De LED gaat branden bij een hoge
temperatuur. Met de regelbare weerstand is in te stellen bij welke
temperatuur het omslagpunt precies ligt. We hebben de schakeling nagebouwd
met NTL-materiaal (afbeelding links) en de verschillende
componenten doorgemeten met behulp van Coach. Hieruit is een lessenserie
ontstaan waarbij uitgebreid wordt ingegaan op de verschillende onderdelen
en eigenschappen van deze schakeling. Deze lessenserie geeft niet alleen
de uitwerking van de originele examenopgave maar biedt ook uitgebreide
uitleg over de werking van de gehele schakeling. De theorie wordt
uitgelegd en de schakeling wordt aan de hand van enkele eenvoudige
filmpjes besproken. Daarnaast wordt er een vervolg op de
examenopgave aangeboden: leerlingen worden uitgedaagd een schakeling te
ontwerpen die twee LEDjes bevat. De ene LED moet gaan branden als de
temperatuur te laag is, de andere als de temperatuur te hoog is
(afbeelding rechts).
Voor leerlingen die
zich voorbereiden op een schoolexamen of voor docenten die dit onderwerp
in de les behandelen vormt dit prima materiaal.
Bekijk de lessenserie op natuurkunde.nl.
|
Coach-toepassing: Animaties aansturen met sensoren
De mogelijkheid om animaties te bouwen bestaat
al enige tijd in Coach. In veel gevallen wordt daarbij gebruikgemaakt van een model, zoals bij de
stuiterende bal of de elastische botsing van kogels (deze activiteiten
worden meegeleverd in Coach). Het is minder bekend dat animaties ook kunnen worden aangestuurd door een
sensorwaarde. Dit kan direct of m.b.v. de stuuromgeving van Coach. De
sensorwaarde wordt in het stuurprogramma uitgelezen en stuurt een
element van de animatie aan.
Hier ziet u een
voorbeeld waarbij we een propellergenerator gebruiken die door wind
wordt aangedreven. De spanning, die de generator afgeeft, wordt gemeten
(in Coach is een voltmeter als sensoricoon gekozen). Door te blazen wordt
een zeilbootje in de animatie aangedreven. Hoe harder je blaast, hoe
sneller het zeilbootje vaart. Kijk hier voor een
voorbeeldvideo en voor de activiteit bij het Lesmateriaal. Er is ook een activiteit met twee
bootjes waarmee een wedstrijd
gedaan kan worden. In
de nascholing Grafisch Modelleren en Animaties Bouwen komen dit
soort toepassingen van Coach ook aan bod. |
Coach-licentie bij leerlingen met eigen
computer
De laatste tijd
kregen wij de vraag van scholen waar leerlingen over een eigen computer
beschikken, onder welke voorwaarden daarop Coach geïnstalleerd mag
worden. De bestaande Coach-licenties vallen uiteen in een schoollicentie
voor alle computers op school en het Coach 6 Home-abonnement
voor de leerlingen thuis. Hebben de leerlingen een eigen computer
die ze op school gebruiken, dan ontstaat er een soort mengvorm van
beide. Wij hebben daarom besloten dat als u zowel de Coach-schoollicentie
als het Coach 6 Home abonnement heeft, de licentieversie van Coach op de
laptops van de leerlingen geïnstalleerd mag
worden.
|
Met vriendelijke groet,
Stichting CMA Van Leijenberghlaan 124 (unit
B) 1082 DB Amsterdam T: 020 7600920 F: 020 7600929 W:
www.cma-science.nl E: info@cma-science.nl (bestellingen, algemene info) E: helpdesk@cma-science.nl (helpdesk) E: reparatie@cma-science.nl (garantie & reparatie) E: nascholing@cma-science.nl (nascholing)
N.B.:
- U kunt geen antwoord sturen op deze mail. Stuur uw reactie naar info@cma-science.nl.
- De geadresseerden voor deze nieuwsbrief zijn contactpersoon voor hun
school, hebben een cursus gevolgd of zich aangemeld voor de CMA
Nieuwsbrief. Indien u de nieuwsbrief voortaan niet meer wilt ontvangen,
klik dan op deze link.
|