Nieuwsbrief April 2024

De lente is weer begonnen. Een periode waarin u leerlingen kunt vragen om ook buiten te gaan meten. Wilt u leerlingen laten meten met hun telefoon? De WiLab en/of draadloze sensoren stellen de leerlingen in staat om met hun telefoon overal te meten. Met de VinciLab 2 of CLab kunt u de leerlingen ook standalone laten meten zonder een extra device met Coach 7 erop. In deze nieuwsbrief vindt u een korte uitleg over hoe leerlingen buiten kunnen meten met Coach 7. Ook vindt u een tip over het spiegelen van het assenstelsel bij videometen. 

In de buitenlucht meten met Coach 7

Voor leerlingen is het heel leuk en leerzaam om ook buiten het klaslokaal te  meten. CMA biedt hier een aantal opties voor. Leerlingen van scholen met een BYOD licentie kunnen Coach 7 ook op een telefoon installeren. Coach 7 kan de ingebouwde versnellingsensoren van de telefoon gebruiken. Als er een WiLab beschikbaar is kan de telefoon communiceren met de WiLab. Daarna kan er met beschikbare BT-sensoren gemeten worden. Als u draadloze sensoren heeft aangeschaft, dan is er helemaal geen interface nodig en kunnen leerlingen direct de temperatuur en pH van bijvoorbeeld een waterbron meten. De resultaten kunnen daarna in de klas op een computer of tablet verder geanalyseerd te worden. 

Heeft u de VinciLab 2? Dan kunnen leerlingen ook met deze interface naar buiten.  De meetactiviteiten kunnen op de VinciLab 2 gemaakt worden. Leerlingen gaan meten en daarna worden deze metingen  geanalyseerd of gedeeld met anderen. Als u vanuit Coach 7 op de pc of Mac een activiteit naar de CLab upload kunt deze activiteit gebuiken om op locatie te meten. Deze meting kan daarna weer via de computer geopend worden.
Veel meetplezier. 

 

Videometen: Verander assenstelsel

Wanneer u videometen gebruikt, moet u onder andere de schaal instellen en het assenstelsel positioneren. Het komt wel eens voor dat u of uw leerlingen een valbeweging of beweging naar links/naar beneden filmen. U kunt dan kiezen uit een aantal didactische opties voor de bijhorende positie,tijd grafieken.  Bij een valbeweging (figuur 2) kunt U ervoor kiezen om het assenstelsel op de grond te plaatsen of bij de plek waar de bal wordt losgelaten. Daarna kiest u hoe de positieve x en/of y-as gericht moet zijn. Soms verdient een positief plaats, tijd diagram de voorkeur boven de negatieve variant. Verander dan in Coach 7 de x- en/of y-richting van het assenstelsel.  Standaard is het positieve assenstelsel van beneden naar boven en van links naar rechts gericht.

videometen schaal aanpassen

Figuur 2: Voorbeeld van een videometing van een vallende pingpong bal. In het menu "schaal aanpassen" zitten opties om de richting van de x- en y-assen aan te passen. Zie de pijl.   

Biologie met de FLIR
photo
In de laatste NVOX (maart 2024) heeft Annet (CMA/Hyperion) een aardige opzet gegeven van onderzoek aan planten dat met de FLIR IR Camera uitgevoerd kan worden. Droogtestress van planten kan onderzocht worden door te kijken naar de reflectie van (infra-) Rood licht. Als planten droogtestress ervaren wordt chlorofyl afgebroken en verandert de reflectie van boven genoemd licht. De eerste resultaten zijn hoopgevend en houdt daarom de NVOX in de gaten voor de verdere voortgang. Verder leest u in deze NVOX over een mogelijkheid tot het aansturen van de stappenmotor met een WiLab en een arduino kastje.
Nascholing / Beurzen en Events

 

8 april          Werken met FLIR C5                           Amsterdam

Bent u geïnteresseerd in nascholing en/of maatwerk op school? U vindt de mogelijkheden en het aanbod van de cursussen van het voorjaar 2024 op onze website.

CMA

A.J.Ernststraat 169, 1083 GT Amsterdam
Tel: 020 7600920
E-mail: info@cma-science.nl
Copyright © 2024 CMA, Alle rechten voorbehouden. 

Facebook Youtube

Deze e-mail is verstuurd naar {email}
De geadresseerden voor deze nieuwsbrief zijn contactpersonen voor Coach of hebben zich aangemeld voor de CMA Nieuwsbrief.
Wijzig uw gegevens | Afmelden