Nieuwsbrief Mei 2024

Deze nieuwsbrief staat vol met leuke activiteiten die eenvoudig met Coach 7 zijn uit te voeren. Wat dacht u van een animatie van titreren (NaOH en HCl)? Leerlingen kunnen voor of na het practicum kijken wat er bij een titratie eigenlijk gebeurt (is). Zodat ze inzicht krijgen waarom de meting bij het omslagpunt zo nauwkeurig moet.  Daarnaast een botsproef met Coach 7. Het kracht, tijd diagram bij verschillende frontjes van een botskar geeft leerlingen inzicht in veiligheidsmaatregelen in het verkeer. Voor het komende schooljaar kunt u zich al weer inschrijven voor maatwerk en nascholingscursussen.

Nascholingkalender 2024-2025

Wilt u nascholing volgen om uw kennis van Coach op te frissen of te verdiepen? Of heeft u interesse in (bèta-breed) maatwerk op school?
De data van de cursussen in het schooljaar 2024-2025 zijn nu bekend.

Een nascholing kan ook een moment zijn dat u samen met een collega en de nascholingsdocent van CMA het (computerondersteunend) onderwijs op uw school kunt vormgeven. 

Wist u dat u flinke korting krijgt als u met één of meerdere collega's komt? 
Schrijf u nu vast in.
https://cma-science.nl/nascholing

Titratie: Een animatie met Coach 7

Op heel veel scholen is titreren een veel geoefende vaardigheid. Leerlingen voeren de titratie uit, meten voortdurend de pH en kijken naar het veranderen van de kleur van de indicator in de oplossing. Titreren kan ook gedigitaliseerd worden door met Coach de pH te meten en de druppelteller het aantal druppels te laten meten of u gebruikt de stappentitrator en een pH sensor.
Bij het lesmateriaal vindt u nu ook een activiteit waarin het titreren als animatie is opgenomen. Leerlingen kunnen zelf de concentratie instellen van de gebruikte oplossingen en zien dan hoe het omslagpunt eerder of later plaatsvindt en/of het pH-bereik van het omslagpunt mee verandert. Deze animatie kan het begrip over de concepten bij een titratie verhogen. U kunt de animatie naar eigen inzicht vóór of na het titreerpracticum inzetten. 

Figuur 2: Screenshot van de animatie activiteit. Met de sliders kunnen de gewenste waarden voor de concentratie van het analyt en het titrant ingesteld worden. Ook kunnen de leerlingen de startvolumes instellen. 

Botsingsproef met Coach 7
photo
In de onderbouw Natuurkunde wordt op alle niveaus aandacht gegeven aan veiligheid in het verkeer. Met Coach 7 is op vrij eenvoudige wijze een F,t diagram te maken van een botsing. Laat een karretje van een helling rijden en botsen op een krachtsensor. (U kunt het haakje van de krachtsensor vervangen door de rubberen schroefdop.) Stel de activiteit in op een korte meetduur (max. 0,5 s en getriggerd) en hoge meetfrequentie. Verander de voorkant van het karretje zonder kreukelzone naar een gesimuleerde kreukelzone door middel van een gevouwen muizentrapje. Onze metingen zagen een verlenging van de botstijd van (frontaal 0,005 s naar 0,05 s met kreukelzone), waarbij de (piek-) kracht afnam van 60 N naar ongeveer 3 N.
Nascholing / Beurzen en Events

 

9 oktober             BTF NVON                         Den Bosch
8 november         WCC                                   Zeist
13,14 december  WND                                   Noordwijkerhout

Bent u geïnteresseerd in nascholing en/of maatwerk op school? U vindt de mogelijkheden en het aanbod van de cursussen het komende schooljaar 2024-2025 op onze website.

CMA

A.J.Ernststraat 169, 1083 GT Amsterdam
Tel: 020 7600920
E-mail: info@cma-science.nl
Copyright © 2024 CMA, Alle rechten voorbehouden. 

Facebook Youtube

Deze e-mail is verstuurd naar {email}
De geadresseerden voor deze nieuwsbrief zijn contactpersonen voor Coach of hebben zich aangemeld voor de CMA Nieuwsbrief.
Wijzig uw gegevens | Afmelden