Nieuwsbrief September 2020

Het schooljaar 2020 / 2021 is in alle regio's weer begonnen. Op de meeste scholen kunnen docenten (volgens de richtlijnen) weer aan leerlingen in de klas lesgeven. Op sommige scholen gaat men ook weer practicum doen. Coach 7 leent zich door zijn veelzijdigheid ook om digitaal practicum te doen (TOA Ontwikkel Team Twente). 
In deze nieuwsbrief is er aandacht voor de FLIR C5, video-meten en (online) nascholing .

CMA zet zich in om zoveel mogelijk gebruikers te blijven bereiken. Wij zijn bereikbaar via telefoon en mail. Nascholing en/of maatwerk kan desgewenst ook als online training  gegeven worden. 

FLIR C5

De infrarood-camera FLIR C5 is nu bij CMA te bestellen. Deze camera is een bijzonder krachtige en zelf-kalibrerende warmte-camera, geschikt voor het zelfstandig doen van onderzoek in de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en NLT.

 

De FLIR C5 maakt IR foto’s met een resolutie van 160 bij 120 pixels, een (lineair) twee keer zo hoge resolutie als zijn voorgangers uit de FLIR Cx series. Daarnaast heeft de C5 een 5 MP visuele camera en de mogelijkheid om tijdens het maken van foto's al metingen te verrichten op het touchscreen zoals hoogste en laagste temperatuur van een object zichtbaar maken. Of stel zelf het temperatuurbereik in waarbinnen je wilt meten.  

 

De C5 heeft twee temperatuur bereiken: van -20°C t/m 150 °C  en van 0°C t/m 400 °C. De gebruiker kan via WiFi of Bluetooth (hotspot) verbinding foto’s direct naar een cloud storage uploaden. Deze camera is nu verkrijgbaar met een korting van 10% tot en met 15 oktober. Informeer ook eens naar de nascholing over werken met de FLIR.  

FLIR C5
Toepassingen van de FLIR C5

Een IR camera op school geeft een enorm bereik aan mogelijkheden voor demonstraties of experimenten. Tijdens een open dag kunt u live IR beelden van de aanstaande leerlingen en ouders op een groot scherm projecteren, gegarandeerd een succes. In een eenvoudige elektrische schakeling met weerstanden (parallel of serie) kunt u de temperatuur meten van de weerstanden¹. Dit geeft een kwalitatieve en zeer inzichtelijke meting van het vermogen, die door de weerstanden gegenereerd wordt.

Om te schatten hoe dik de laag watermoleculen is die condenseert op een papiertje kunt u deze proef lezen en uitvoeren² ³.

1. Kacovsky, P., "Electric circuits as seen by thermal imaging camera's" Phys, Teach. 57, 597 (2019)
2. Xie, C. & Hazzard, E.," Infrared imaging for inquiry based learning" Phys. Teach. 49, 368 (2011)
3. Xie, C " Visualizing chemistry with infrared Imaging" J.Chem. Educ. 88, 7, 881-885 (2011)

Videometen en reduceren van meetfouten

Veel leerlingen gebruiken zelfgemaakte filmpjes waaraan ze metingen in Coach 7 doen. Een recent artikel van Martin, T.  e.a. (2020)¹  beschrijft bronnen voor meetfouten tijdens videometingen. Zij stellen dat het plaatsen van een referentie meetlat (voor de schaling) meetfouten kan opleveren als deze niet in het vlak van beweging wordt geplaatst maar er bijvoorbeeld voor of achter. Een verschil van 0,2 m met het vlak waarin de beweging plaatsvindt kan al leiden tot een fout in de gemeten afstand van 5%. Zij vonden de grootste fout (40%) wanneer er met een groothoeklens gefilmd wordt en de meetlat 0,4 m achter het referentievlak van de beweging stond. Martin, T. e.a. (2020) onderzochten ook de invloed van een hoek van de camera met de opgenomen beweging en vonden ook daar systematische fouten.

Adviseer uw leerlingen om de referentie meetlat zoveel mogelijk in het vlak van beweging te plaatsen en om met de camera loodrecht op de beweging te filmen.   

 

Figuur: stuiterende bal beweegt bijna een meter voor de kast met daarop het meetlint voor de schaling. Leerlingen hadden hier het stuiteren dichterbij de kast moeten filmen.

1. Martin, T., Frisch, K.,Zwart, John., " Systematic errors in videoanalysis" Phys. Teach. 58. 195 (2020)

Nascholing

Ook dit schooljaar is er weer nascholing bij CMA te volgen.
Bekijk ons nascholingsaanbod.

Liever nascholing via een online training?

Informeer naar de mogelijkheden.

 

CMA

A.J.Ernststraat 169, 1083 GT Amsterdam

Tel: 020 7600920 

E-mail: info@cma-science.nl 

Copyright © 2020 CMA, Alle rechten voorbehouden. 

Facebook Youtube

Deze e-mail is verstuurd naar {email}
De geadresseerden voor deze nieuwsbrief zijn contactpersonen voor Coach of hebben zich aangemeld voor de CMA Nieuwsbrief.
Wijzig uw gegevens | Afmelden