In deze nieuwsbrief berichten we over de vernieuwde website. Er zijn aanpassingen gedaan om de website aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Neem snel eens een kijkje op www.cma-science.nl. Daarnaast geven we tips over het gebruik van de modelleeromgeving en belichten we nieuw lesmateriaal.
Vernieuwde website van CMA
Onze website is geheel vernieuwd. De vernieuwingen zitten onder meer in het overzichtelijker presenteren van informatie over software (Coach 7), hardware (interfaces en sensoren), lesmateriaal en onze practicummaterialen. Daarnaast kunt u eenvoudiger vinden hoe u Coach 7 installeert en is er een handig overzicht van de beschikbare nascholing en maatwerk. Op de vernieuwde site zijn ook diverse bronnen van uitleg over de werking van Coach 7 eenvoudig te vinden. U moet hierbij denken aan uitlegvideo's, links naar installatiehandleidingen en snelstart documenten. Wij hopen dat u met veel plezier op onze website zult rond kijken.
Figuur 1. Screenshot van de vernieuwde Homepage van CMA-Science.
Tips met modelleren in Coach 7
Modelleren wordt steeds meer gedaan door leerlingen, niet alleen omdat het verplicht is in het VWO natuurkunde examenprogramma en facultatief bij de andere betavakken, maar ook omdat modelleren laat zien hoe wetenschappers werken. Door de Corona pandemie is ook het woord computermodel voor iedereen bekend geworden en worden leerlingen er regelmatig mee geconfronteerd. Modellen kunnen gebruikt worden in combinatie met experimentele data. Deze werkwijze zorgt ervoor dat leerlingen hogere orde denkprocessen moeten gebruiken. Bijvoorbeeld om uit te zoeken op welke manier een model aangepast moet worden of waar het te kort schiet om het experimentele verschijnsel te beschrijven. Om het werken met de Coach 7 modelleer omgeving wat te vergemakkelijken volgen hier wat tips (Klik rechts is gelijk aan het steeksleutel icoon rechtsboven in het modelleer venster):
1. Wilt u een model debuggen of de waarden in het model laten zien? Zet dan het modeluitvoer-paneel aan. Hier kunt u een slider naar een gewenst tijdstip van het model zetten, maar ook de snelheid waarmee het model wordt doorgerekend aanpassen. (zie figuur 2) 2. Wilt u in één keer de kleur van alle objecten of relatiepijlen veranderen? Klik rechts in het modelleer venster. Kies: Bewerken -> Alles selecteren. Het hele model is nu geselecteerd. Klik nu opnieuw rechts in het modelleervenster en kies: Bewerken -> kleur -> relatiepijlen of objecten. Alle relatiepijlen/objecten kunnen nu tegelijk een kleur naar keuze krijgen.
3. Als u meerdere runs van een model wilt laten uitvoeren waarbij één parameter aangepast wordt, werk dan met de simulatie-omgeving. Klik rechts in het modelleervenster en vink Simuleren... aan. Kies hier de parameter die u wilt veranderen. U kunt de waarde van de parameter invoeren of veranderen door te slepen met een slider (Bereik-optie). Bent u tevreden met een waarde voor een parameter? Kies dan Waarde opslaan. Deze waarde wordt dan aan de parameter in het model toegekend.
4. Heeft u behoefte aan een document waarin leerlingen / docenten fouten met modelleren of tips over modelleren kunnen vinden? Kijk dan bij ons lesmateriaal Natuurkunde en kies voor het lesmateriaal: Modelleren Troubleshooter.
Figuur 2. Grafische modelleeromgeving: de kleur van alle relatiepijlen is veranderd en modeluitvoer-paneel modus is zichtbaar. Rechtsboven ziet u het steeksleutel icoon waar u het gereedschappen menu vindt. (Grafisch model naar Examen Natuurkunde VWO 2017 2e tijdvak Opgave X-stream.)
Activiteiten voor de CMA Gaschromatograaf
CMA heeft een gaschromatograaf (BT45i) voor het middelbaar onderwijs ontwikkeld. Voor deze GC zijn nieuwe activiteiten ontwikkeld. In ons lesmateriaal vindt u de nieuwe activiteit: Introductie Gaschromatografie, waarin leerlingen een chromatogram van waterstof (verkregen door het toestel van Hofmann) maken.
Deze snelle bepaling (+/- 60s doorlooptijd) is door leerlingen eenvoudig uit te voeren en geeft een mooie piek vanwaar de retentietijd van waterstof is af te lezen.
Deze activiteit is een goed introductie practicum om de leerlingen vaardigheden met de GC bij te brengen en ze ook weer eens stil te laten staan bij de ontledingsreactie van water door elektrolyse. Een vraag aan de leerlingen waarom ze wel waterstof, maar geen zuurstof kunnen aantonen met de GC, zal ook menig "oh ja" teweegbrengen. Als leerlingen uitvoeriger aan de slag willen met de GC kunnen ze uit ons lesmateriaal daarna de practica: " methanol in wijn", "samenstelling van aanstekergas" en "samenstelling van deodorant" kiezen.
GC BT45i
Bij de GC (BT45i) ontvangt u een apolaire kolom,
een luchtpomp plus adapter, injectiespuiten,
2 reserve septa, 40 cm PVC slang en een wergwerp aansteker om gelijk aan de slag te gaan.
Via de link vindt u de gebruikersvideo,
die het werken met de GC in eenvoudige stappen toont.
Gerard van Eijk stuurde ons naar aanleiding van de vorige
nieuwsbrief een model over de Random Walk van een mug in een kamer.
Dit model is een ideale voorganger voor het lesmateriaal over de
"toevalsbeweging van insecten" voor biologie. Het model van Gerard is
inmiddels omgezet naar ons lesmateriaal format. De leerlingen
leren hier Coachtaal te begrijpen en bestuderen het model en de uitkomsten.
Heeft u zelf ook materiaal dat u wilt delen? Neem dan contact met ons op.
Deze e-mail is verstuurd naar {email}. De geadresseerden voor deze nieuwsbrief zijn contactpersonen voor Coach of hebben zich aangemeld voor de CMA Nieuwsbrief. Wijzig uw gegevens | Afmelden