Ter ondersteuning en inspiratie biedt CMA lesmateriaal aan. Hiermee krijgt u een indruk van wat er met behulp van ICT in het natuurwetenschappelijk onderwijs mogelijk is.
BASISONDERWIJS
Onderzoekend en Ontwerpend leren voor de basisschool geeft een aantal onderzoekende activiteiten voor leerlingen vanaf 8. Naast praktijkgerichte activiteiten biedt de set activiteiten waarbij digitale technologie, de WiLab-interface, sensoren en actuatoren worden gebruikt. Leerlingen voeren eenvoudige wetenschappelijke onderzoeken uit en ontwerpen eenvoudige regelsystemen. Ze ontdekken nieuwe concepten of ontwerpen oplossingen om problemen op te lossen.
VOORTGEZET ONDERWIJS
Lesmateriaal
Lesactiviteiten zijn opgedeeld in activiteiten rond meten, videometen, modelleren en simuleren. Om volledige toegang tot alle bronnen te krijgen, moet je leraar of technisch onderwijsassistent zijn en een geldige Coach 7-licentie hebben.
Heeft u nog geen toegang tot alle lesactiviteiten? Hieronder kunt u bladeren door geselecteerde voorbeelden van ons lesmateriaal.
Examenopgaven
Met regelmaat komen in de examens biologie en natuurkunde modellen voor om te duiden, aan te passen en meer. We hebben een aantal examenopgaven zowel in word als in Coach7activiteit opnieuw vormgegeven. Ze zijn uitstekend geschikt om met uw leerlingen te oefenen en ook om ideeën op te doen voor eigen lesmateriaal!
voorbeelden Van Ons Lesmateriaal
Hieronder kunt u bladeren door geselecteerde voorbeelden van ons lesmateriaal voor voorgezet onderwijs. Heeft u nog geen toegang tot alle lesactiviteiten? Kijk in het overzicht waarin alle activiteiten per vakgebied en per onderwerp opgenomen zijn.
Biologie
Fotosynthese (lichtintensiteit)
In deze activiteit nemen leerlingen de fotosynthese onder de loep. Met behulp van een CO2 sensor meten zij de fotosynthese snelheid bij verschillende kleuren licht. Welke kleur zorgt voor de
Afweer is een onderwerp wat niet voor elke leerling makkelijk inzichtelijk te maken is. Dit model is gemaakt van een actuele virus infectie, namelijk ebola. Dit model helpt leerlingen om
In deze activiteit wordt de bloeddruk bepaald aan de hand van de metingen van een bloeddruksensor. Hiervoor worden de metingen geanalyseerd met de oscillometrische methode.
In deze activiteit doen leerlingen onderzoek naar de groei van een spinazieplant. Ze volgen de groei van zowel de wortel als de stengel en bekijken wanneer de plant ontkiemt en
Scheikunde
In dit voorbeeld wordt het afkoelen van stearinezuur waarbij het overgaat van vloeistof naar vaste stof bestudeerd. Het is een basisexperiment waarbij e?e?n temperatuursensor wordt gebruikt en de temperatuurmetingen in
Reactiesnelheid en reactie-orde
In deze activiteit bekijken leerlingen de reactie tussen thiosulfaat-ionen en zoutzuur. Door met behulp van een troebelheidssensor de hoeveelheid licht die door het mengsel wordt doorgelaten te meten, kan de
Een snel chromatogram maken van waterstof met de Bt45i GasChromatograaf.
Zuiverheid van Ijzer(II)sulfaat
Een activiteit om de zuiverheid van Ijzer(II)Sulfaat te bepalen met behulp van de titrator (met stapenmotor) en de ORP sensor.
Natuurkunde
Leerlingen meten de temperatuur van een vloeistof die afkoelt. Fitten de data aan de afkoelingswet van Newton.
Leerlingen onderzoeken het ontladen van een condensator. Ze meten de spanning over een condensator en bepalen de relaxatietijd en vergelijken deze met de theorie.
Leerlingen breiden een model van de vervalreactie van Ca-47 naar Sc-47 en Ti-47 uit. Zij onderzoeken met dit model de totale activiteit van de bron. Basis van deze opdracht is
Sensor-instellingen Lampje WiLab
Onderzoek aan de brandfrequentie van een gloeilampje met behulp van WiLab.