In de natuurkunde komen veel concepten voor die niet tastbaar zijn, zoals geluid, licht, elektriciteit en magnetisme. Al deze verschijnselen kunnen door middel van experimenten met sensoren zichtbaar worden gemaakt. Natuurkunde heeft een sterke band met experimenten en ICT-gebruik en is bij uitstek geschikt voor een aanpak met onderzoekend leren. Leerlingen raken bekend met de wetenschappelijke methode, omdat een experiment van diverse kanten benaderd kan worden. Zij kunnen een experiment leren voorspellen (hypothese toetsen), meten, analyseren, interpreteren en het verschijnsel via modelleren inzichtelijk maken.

CMA gelooft dat door het uitvoeren van inhoudelijk en didactisch sterke practica het begrip, de onderzoekende houding en leerplezier van de leerling verbeterd kan worden. Ons aanvullende gratis lesmateriaal wordt op zo’n manier vormgegeven dat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen en zelf moeten nadenken over mogelijke aanpassingen aan het practicumvoorschrift. Bent u benieuwd naar wat CMA voor uw natuurkunde-onderwijs kan betekenen? Neem contact met ons op! We denken graag met u mee over het ontwikkelen en vormgeven van ICT-rijk bèta-onderwijs op uw school.

Gaswetten

(Hemel-)Mechanica

Dynamica

Elektriciteit

Licht

Geluid

Elektrische velden

Magnetische velden

Warmte

Druk

Energie

Radioactiviteit