Actuatoren

Indien de stappen elkaar te snel opvolgen, kan er hapering optreden op het moment dat de injectiespuit wordt ingedrukt. Dit probleem komt soms voor wanneer het commando Titreer(…;Snel) wordt gebruikt. Voor een langzame titratie (Titreer(…;Langzaam)) moet de titrator goed functioneren. Wanneer snelle titratie toch nodig is, verhoog dan de wachttijd tussen de stappen. Dit kan alleen veranderd worden in de auteursomgeving van Coach.

  1. Start de Coach activiteit ‘zuur-base titratie’, of vergelijkbaar.
  2. Plaats de muis net onder de titelbalk van het Programmavenster en sleep de bovenrand naar beneden.
  3. Dit opent de procedure-editor.
  4. Verhoog de waarde van de variabele wachttijd (bijvoorbeeld naar 0,005)
  5. Sleep de rand terug nar boven om de editor te sluiten.

Controleer of het Titreer(…; Snel) commando goed werkt na deze veranderingen.

Bij titreren met behulp van de stappenmotor draait de schroef achteruit, maar bij het commando om terug te draaien loopt de motor juist vooruit. Verwissel de draden van de uitgangen A1 en B1 op CoachLab II/II+.

Op de een of andere manier is de motor niet sterk genoeg om de spuit in te drukken. Dit kan aan de motor liggen, of aan de gebruikte injectiespuit. Controleer het volgende:

  • Indien de voedingsadapter van CoachLab II/II+ een spanningsschakelaar heeft, zet deze dan op 12 volt.
  • Bij het oude type titrator vervormt de injectiespuit als deze met kracht in de titrator wordt geduwd. De zuiger komt dan klem te zitten. Leg de spuit beter los in de titrator.
  • Bij het nieuwe type titrator moet de meelegeverde spuit worden gebruikt. Deze loopt lichter dan andere spuiten.
  • De schroef-as is soms erg strak op het huis van de motor gemonteerd, waardoor juist bij indrukken van de spuit wrijving ontstaat. Stel het verbindingspunt van de as met het motorhuis ruimer af (ca. 1-2 mm tussenruimte) m.b.v. een imbussleuteltje, zodat bij indrukken de as niet langer tegen het motorhuis loopt.

Algemeen

Ga naar deze pagina. Hier vindt u aan de rechterkant een veld waarin u uw e-mailadres kunt invullen en bevestigen. Hierna ontvangt u ongeveer eens per maand onze nieuwsbrief.

CMA staat altijd open voor uw opmerkingen, die kunt u mailen naar info@cma-science.nl. Het is ons doel om Coach zo goed mogelijk te laten aansluiten bij uw behoeften.

Coach en andere CMA producten worden actief in het buitenland verkocht en in verschillende gevallen wordt de software ook vertaald. Deze versies kunnen op den duur ook voor sommige van uw leerlingen of in het kader van internationale projecten beschikbaar worden gemaakt.

De voor instructies om het wachtwoord opnieuw in te stellen zijn te vinden in de online help bij Coach (zoekterm ‘Docentwachtwoord’).

Het standaard wachtwoord is 0000 (vier nullen). Dit wachtwoord kan echter zijn aangepast door andere docent-gebruikers.

Vanaf Coach 7 werkt onze software ook op Apple computers (OS X 10.10 of nieuwer). Coach 6 of eerder werkt alleen onder Windows. Merk op dat de Windows en OS X versies vrijwel hetzelfde zijn, maar ook op enkele punten verschillen. Kijk voor een overzicht in de ‘Wat is nieuw’ PDF op de downloadpagina.

Betaling

Als particuliere of zakelijke klant dient u het gefactureerde bedrag vooruit te betalen. Als onderwijsinstelling kan op rekening worden betaald.

Bij bestellingen van minder dan €250,- (excl. BTW) worden €15,- administratie- en verzendkosten in rekening gebracht. Hierboven gelden geen aanvullende kosten. Voor het omzetten van een softwarelicentie, naar bijvoorbeeld een andere (school)naam, worden €35,- administratiekosten in rekening gebracht.

Nederlandse scholen en onderwijsinstituten of -bedrijven wordt verzocht te betalen binnen de op de factuur vermelde betalingstermijn. Bij de betaling moeten zowel een factuur- als klantnummer worden vermeld. Bent u een particuliere klant, dan stuurt CMA een proforma-factuur en wordt uw bestelling verzonden zodra uw betaling bij CMA is ontvangen. Vermeld ook in dit geval bij de betaling het debiteur- en ordernummer.

Coach 6

Dit probleem kan verschillende oorzaken hebben.

  • De benodigde codec ontbreekt. In dit geval zal het filmpje ook niet buiten Coach afspeelbaar zijn (in bijvoorbeeld Windows Media Speler). Oplossing: installeer een codec pack, bijvoorbeeld het K-Lite Codec Pack.
  • Er is een 64-bit codec pack geïnstalleerd. Hier kan Coach 6 geen gebruik van maken. Oplossing: installeer een 32-bits versie van een codec pack.
  • DirectX of QuickTime zijn niet up-to-date. Coach heeft minimaal DirectX 9c en QuickTime 7.2 nodig. Oplossing: installeer de meest recente versies van deze software.
  • Het QuickTime-bronfilter is niet geïnstalleerd. Coach heeft dit bronfilter nodig om filmpjes te kunnen importeren. Als het goed is, is dit met Coach meegeleverd. Oplossing: controleer of het bestand QTSourcePX32.dll zich in de map C:\Program Files\CMA\Coach6\Common bevindt. Zo niet, download dit dan van deze locatie en installeer het.
  • Het filmpje staat op een netwerkschijf. Het is niet mogelijk (zowel binnen als buiten Coach) om een QuickTime-film te draaien vanaf een netwerkschijf. Oplossing: verplaats of kopieer het filmpje naar een lokale map op de gebruikte computer.

Deze bug is opgelost vanaf Coach versie 6.43a. Installeer de meest recente versie van Coach 6.

Er is in Coach 6 slechts één meetserie per keer te bekijken in de datatabel, hoewel de meetserie wel zichtbaar blijft in de grafiek. Om het oude resultaat te bewaren moeten de gegevens naar een aparte kolom worden gekopieerd met de optie “Kolom kopiëren” (klik met de rechtermuisknop op een grafiek of tabel).

Bij de installatie van de Coach 6 client (tijdens het uitpakken van ISScript11.msi) kan de volgende foutmelding voorkomen: “1607: kan InstallShield Scripting Runtime niet installeren.” Hierna breekt de installatie af. Dit probleem is gezien op op een Novell 6.5 SP5 netwerk (met Zenworks).
Er kunnen verschillende oorzaken zijn.

  • Bekijk dit algemene Microsoft support artikel voor mogelijke oorzaken en oplossingen.
  • Zorg dat het account waaronder Coach geïnstalleerd wordt (of de groep waarvan het account lid is) het privilege “Een client nabootsen na verificatie” (Engels: “Impersonate a client after authentication”) heeft. Dit privilege is door Microsoft in een Service Pack geïntroduceerd om veiligheidsredenen. Als dit privilege ontbreekt in de policies, mislukken msi-installaties, zelfs met administratierechten. Zie voor aanvullende informatie dit Microsoft support artikel en InstallShield artikel.
    Hier volgt een korte omschrijving voor het instellen van privilige:

    1. Log in op de client met administratierechten.
    2. Ga naar het Start Menu, kies Uitvoeren en start “secpol.msc” (Lokale beveiligingsinstellingen).
    3. Klik in het linkervenster op: Lokaal beleid > Toewijzing van gebruiksrecht (‘Local Policies > User Rights Assignment’).
    4. Zoek in de lijst rechts naar ‘Een client nabootsen na verificatie’ (‘Impersonate a client after authentication’) en dubbelklik hierop.
    5. In de lijst moet je huidige account voorkomen (waarschijnlijk ‘Administrators’). Zo ja, dan kan het venster gesloten worden en worden verder gegaan met de installatie. Zo niet, klik dan op de knop ‘Gebruiker of Groep toevoegen’ en volg de volgende stappen.
    6. Klik op Geavanceerd en daarna op Zoeken in de dialoog ‘Gebruikers of Groepen’
    7. Indien het account niet wordt gevonden, kan het recht worden toegekend aan ‘Iedereen’.
    8. Sluit alle vensters en start de installatie van de Coach 6 client opnieuw.

    Wanneer de installatie voltooid is, kan het gegeven privilege weer ongedaan worden gemaakt. Werkt bovenstaande oplossing niet, download dan het volgende bestand ISScript11.zip en pak dit uit in een tijdelijke map. Klik met de rechtermuisknop op het uitgepakte *.msi bestand en kies voor Installeren. Start nu de Coach 6 clientinstallatie opnieuw.

Dit is een algemene foutmelding van de Windows installer en ligt niet aan Coach. Bekijk de dit Microsoft support artikel of deze externe link voor mogelijke oplossingen, of zoek online naar ‘MSI error 1603’ voor aanvullende informatie.

Download de meest recente versie van Coach 6 en probeer opnieuw te installeren. Coach 6 biedt vanaf versie 6.3 volledige 64-bits ondersteuning.

Coach 7

Voor het gebruik van Coach 7 gelden de volgende minimale systeemeisen:

Voor Windows

  • Windows 7 of nieuwer;
  • Pentium 4 / 2,4 GHz processor of nieuwer;
  • 300 MB vrije schijfruimte;
  • 512 MB RAM (1 GB aanbevolen).

Voor Mac

  • OS X 10.11 El Capitan of nieuwer;
  • 300 MB vrije schijfruimte;
  • 512 MB RAM (1 GB aanbevolen).

Meer informatie over Coach 7 vindt u in de installatiehandleiding en de speciale Coach 7 pagina.

Nee, een speciale server-client netwerkinstallatie zoals voor Coach 6 beschikbaar was, is niet meer noodzakelijk voor Coach 7. Coach kan zonder problemen op een netwerklocatie worden geïnstalleerd, waarna gebruikers het uitvoerbare bestand vanaf die locatie kunnen openen. Wanneer Coach voor het eerst gestart wordt door een nieuwe gebruiker, worden enkele configuratiebestanden (o.a. CoachLocal.ini uit de installatiemap) gekopieerd naar de lokale mappen van de gebruiker (AppData\Local\CMA\Coach7). In Coach.ini in de installatiemap van Coach kunnen de paden naar enkele belangrijke locaties worden aangepast, zoals de locatie van een licentiebestand. Zie de Installatiehandleiding voor meer informatie.

Als je een versie van Coach 7 hebt geïnstalleerd met een versienummer lager dan 7.1, dan verschijnt vanaf 1 september 2016 na opstarten een melding dat je licentiecode is verlopen. In enkele gevallen wordt deze melding niet getoond en sluit Coach zichzelf weer af. De enige oplossing voor dit probleem is om te upgraden naar Coach 7.1 (of nieuwer), hier te downloaden. De aangeschafte licentiecode zal hierin goed werken.

Wanneer er nieuwe functionaliteit wordt toevoegd aan Coach, of wanneer er voldoende bugs zijn gerepareerd, zullen we een nieuwe versie van Coach uitbrengen. U kunt uitgaan van 2 of 3 updates per jaar. We proberen belangrijke updates voor de start van het nieuwe schooljaar uit te brengen.

Chromebooks worden nog niet ondersteund in Coach 7. Chrome OS heeft een afwijkende benadering van software (browser-gestuurd) waar Coach niet eenvoudig compatibel mee gemaakt kan worden. Zodra we hier een oplossing voor hebben, zullen we dit melden.

Coach 7 werkt op computers met Windows 7 of nieuwer, en OS X 10.10 Yosemite of nieuwer.

Coach 7 voor tablets

Coach 7 bestanden (.cma7 en .cmr7) zijn volledig uitwisselbaar tussen de platforms Windows, OS X, iOS en Android. Het maakt dus niet uit of er in uw klas verschillende soorten apparaten aanwezig zijn. Met Coach 7 heeft elke leerling op elk apparaat dezelfde mogelijkheden en gebruikerservaring.

In de Coach 7 app is de schermindeling standaard vastgezet. Dat betekent dat er geen extra vensters gemaakt kunnen worden en de indeling van de vensters niet aangepast kan worden. Dit kan ook uitgeschakeld worden. Dat gaat als volgt:

  • Open een .cma7 of .cmr7 activiteit
  • Raak het Menu icoon aan en vink de optie Display>Locked Layout uit

De schermindeling is nu ontgrendeld. Er kunnen nu nieuwe vensters gemaakt worden. Ook kunnen vensters van plek verwisseld worden en kan de grootte van vensters aangepast worden.

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad)..

Het delen van bestanden die in de app gemaakt of aangepast zijn kan op twee manieren:

Methode 1: via de lijst met opgeslagen bestanden

Bestanden die met de Coach 7 app gemaakt zijn worden opgeslagen in de Usermap van de app.

  • Open de Usermap. Raak het Open icoon aan en selecteer User
  • Raak het gewenste bestand aan en houdt deze ingedrukt. Er verschijnt een menu met de opties Open, Delen, Verwijderen en Annuleren
  • Selecteer de optie Delen en selecteer de gewenste manier om het bestand te delen.

Methode 2: via het menu in de activiteit zelf

Als een Coachactiviteit in gebruik is kan deze ook direct gedeeld worden

  • Open een bestaande Coachactiviteit
  • Raak het Menu icoon aan en selecteer de optie Bestand>Delen met…
  • Selecteer de gewenste manier om het bestand te delen.

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad)..

De procedure voor het downloaden en openen van een .cma7 of .cmr7 bestand vanuit een e-mailbijlage verschilt per e-mailapp en device. Hieronder vindt u een korte instructie.

  • iOS: raak het bijgevoegde bestand (een .cma7 of .cmr7 bestand) aan en selecteer Kopieer naar Coach 7. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen. Het bestand wordt opgeslagen in de User map van de Coach 7 app en zal in een submap genaamd “Inbox” gezet worden.
  • Android: raak het bijgevoegde bestand (een .cma7 of .cmr7 bestand) aan. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen. Het bestand kan ook eerst lokaal opgeslagen worden in de Download of Coach 7 mappen

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad)..

De procedure voor het downloaden en openen van een .cma7 of .cmr7 bestand van een clouddienst (zoals de Dropbox/OneDrive/iCloud/GoogleDrive of iets anders) verschilt per clouddienst. Hieronder vindt u een korte instructie.

  • iCloud: Raak in uw iCloud app het .cma7 of .cmr7 bestand aan. Raak vervolgens Download aan. Selecteer de optie Kopieer naar Coach 7. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen.
  • Dropbox: Open het bestand in de Dopbox app. Dropbox maakt er eerst een tekstbestand van. Kies Exporteren en dan Openen in… Kies uit de lijst met apps Kopieer naar Coach 7. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen
  • GoogleDrive: Sluit de Coach 7 app eerst helemaal af. In sommige gevallen levert het een foutmelding op als de Coach 7 app niet volledig gesloten is en er vanuit GoogleDrive een activiteit geopend wordt. Ga naar het gewenste bestand in de GoogleDrive app en houdt deze ingedrukt. kies vervolgens de optie; “Open met”. Er opent een veld met de optie; Kopieer naar Coach 7. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen.

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad)..

De procedure voor het downloaden en openen van een .cma7 of .cmr7 bestandvan een website (zoals de Lesmateriaal-pagina’s van CMA) verschilt per device. Hieronder vindt u een korte instructie.

  • iOS: Open een browser en ga naar de gewenste website. Raak de link naar het .cma7 of .cmr7 bestand aan. Uw device zal via een melding vragen met welke app het bestand geopend moet worden. Selecteer Open in en ga naar Coach 7. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen.
  • Android: Open een browser en ga naar de gewenste website. Raak de link naar het .cma7 of .cmr7 bestand aan. Het bestand wordt opgeslagen in de Lokale opslag>Download map. Ga met behulp van een app als File Manager of My Files naar de Download map en raak het bestand aan. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen.
    Als alternatief kan het bestand ook gekopieerd worden naar Documenten>Coach 7, waarna de activiteit binnen in de Coach 7 app in de User map zichtbaar zal zijn wanneer in de app een activiteit geopend wordt.

Let op! In sommige browsers wordt een .cma7 of .cmr7 bestand herkend als een tekstbestand (.txt). Dit maakt voor het gebruik van het bestand niet uit! De Coach 7 app kan uit de voeten met een .txt bestand en interpreteert deze als een Coachactiviteit. Raak hiervoor het gedownloade .txt-bestand aan en selecteer Open in>Coach 7 óf kopieer het .txt-bestand naar Documenten>Coach 7, om de activiteit in de Usermap zichtbaar te maken. Als een geldig .txtbestand door Coach wordt geopend, kunt u deze weer opslaan als .cma7 of .cmr7

Om de grootte van de Coach 7 app te beperken worden de CMA Projecten niet meegeleverd als de app geïnstalleerd wordt. De projecten zijn wel beschikbaar! Deze kunnen gedownload worden via de Downloadknop in de taakbalk van het startscherm van Coach. Wanneer deze knop wordt aangeraakt maakt de app contact met de CMA website en wordt geïndexeerd in welke talen de CMA Projecten beschikbaar zijn.

Stel de juiste taal in en raak de knop Download aan. De CMA Projecten worden nu gedownload. Dit kan enige tijd duren, afhankelijk van de snelheid van uw internetverbinding.

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad).

Bij de eerste keer opstarten kan de taal van de Coach 7 app ingesteld worden. Ook daarna is het nog mogelijk om van taal te wisselen. U verandert de taalinstelling in de Coach 7 app als volgt:

  • Start de Coach 7 app.
  • Tik het Login icoon aan en log in als Student of Docent.
  • Tik het Menu icoon (rechtsboven in de taakbalk) aan en selecteer Opties>Taalwissel. Kies de gewenste taal uit de lijst.
  • Sluit de Coach 7 app helemaal af.
  • Start de Coach 7 app weer. De taalinstelling is nu aangepast.

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad)..

Coach 7 – de app genaamd “Coach 7” is bedoeld voor bezitters van de Coach 7 BYOD licentie. De app kan gratis gedownload worden, maar vraagt bij de eerste keer openen om een licentienaam en -code. Let op! Deze licentiecode verschilt van de licentiecode voor de desktopversie van Coach 7. De BYOD licentie kan aangeschaft worden via de webshop van CMA. Deze meest recente versie van de app (juni 2017) bevat de functionaliteiten Modelleren en Videometen.
Coach 7 Modeler – de app genaamd “Coach 7 Modeler” kan direct in de Appstore/PlayStore aangeschaft worden (€8,99). De app is na aanschaf direct bruikbaar. Deze versie van de app bevat alleen de functionaleit Modelleren.
Coach 7 Modeler and Video – de app genaamd “Coach 7 Modeler and Video” kan direct in de Appstore/PlayStore aangeschaft worden (€15,99). De app is na aanschaf direct bruikbaar. Deze versie van de app bevat de functionaliteiten Modelleren en Videometen.

Android: de meeste tablets met Android 5 en 6, minimaal 1 GB werkgeheugen en een ARM-processor zullen goed werken. Ondersteuning voor Android 7 is voorlopig experimenteel. De kwaliteit van de prestaties van de app hangen sterk samen met de snelheid van de processor van de tablet. We adviseren voor prettig gebruik van de app een schermdiagonaal van minstens 9 inch.
iPad: alle iPads met iOS 8 of nieuwer worden ondersteund. Hierdoor is werken met Coach op de eerste generatie iPad (2010) niet mogelijk. We raden sterk aan om een iPad te gebruiken met een intern geheugen van 1 GB of groter (vanaf 2012). Gebruik op een iPad mini raden we af in verband met de beperkte schermgrootte.

Compatibiliteit

Coach 7 bestanden (.cma7 en .cmr7) zijn volledig uitwisselbaar tussen de platforms Windows, OS X, iOS en Android. Het maakt dus niet uit of er in uw klas verschillende soorten apparaten aanwezig zijn. Met Coach 7 heeft elke leerling op elk apparaat dezelfde mogelijkheden en gebruikerservaring.

Voor het gebruik van Coach 7 gelden de volgende minimale systeemeisen:

Voor Windows

  • Windows 7 of nieuwer;
  • Pentium 4 / 2,4 GHz processor of nieuwer;
  • 300 MB vrije schijfruimte;
  • 512 MB RAM (1 GB aanbevolen).

Voor Mac

  • OS X 10.11 El Capitan of nieuwer;
  • 300 MB vrije schijfruimte;
  • 512 MB RAM (1 GB aanbevolen).

Meer informatie over Coach 7 vindt u in de installatiehandleiding en de speciale Coach 7 pagina.

Alleen moderne CoachLab II+ modellen met een USB-uitgang worden ondersteund. Oudere modellen met een seriële poort worden niet ondersteund, ook niet via een verloopkabel. CoachLab II+ modellen zonder serienummer, of met serienummer SAG08XXXXX en SAG09XXXXX bevatten intern een omzetting van een seriële poort naar USB. Voor deze modellen zijn low-level drivers nodig om goed te werken.

Alle CMA sensoren die ondersteund werden in Coach 6, worden ook ondersteund in Coach 7. In totaal worden ongeveer 200 sensoren en sensorkalibraties ondersteund, waaronder ook een ruime selectie aan sensoren van Vernier.

De volgende CMA interfaces worden ondersteund:

  • Onder Windows: CLAB, €Lab, €Sense, €Motion, MoLab, CoachLab II+ en VinciLab.
  • Onder OS X: CLAB, €Lab, €Sense, CoachLab II+ en VinciLab.

De CoachLab II interface (voor 2008, met seriële poort) en andere oude CMA interfaces worden niet langer ondersteund. Deze zullen moeten worden vervangen.

Ja, *.cma, *.cmr, *.cma7 en *.cmr7 bestanden kunnen op ieder besturingssysteem geopend worden, ook als ze op een ander besturingssysteem gemaakt zijn.

Coach 6 activiteiten kunnen in de meeste gevallen zonder problemen worden geopend in Coach 7. Andersom is dit niet mogelijk.
Er zijn enkele gevallen waarin de omzetting van Coach 6 naar Coach 7 problemen oplevert, bijvoorbeeld door afwezige videocodecs, of wanneer afbeeldingen deel uitmaken van een tekst. In deze gevallen moet een en ander handmatig worden bijgewerkt.

Garantie

Voor een beperkt aantal CMA-producten geldt dat, indien deze niet meer goed functioneren, ze bij CMA gerepareerd kunnen worden (denk aan CoachLab panelen en Systeemborden). Als u denkt dat uw CMA product defect is, meldt dit altijd eerst even aan de helpdesk. Soms kunnen we een probleem via de supportafdeling oplossen en bespaart u zo verzend- en reparatiekosten. Zie voor meer informatie de CMA Reparatiepagina.

In het beste geval wordt het pakket niet aangenomen. Wij ontvangen het pakket dan retour en kunnen een vervangende bestelling leveren. Als u het pakket heeft aangenomen en de beschadiging ontdekt, neem dan contact op met info@cma-science.nl onder vermelding van het ordernummer en de aard van de beschadiging.

Bekijk voor de garantiebepalingen de Garantie en reparatie-pagina.

Installatie

Voor het gebruik van Coach 7 gelden de volgende minimale systeemeisen:

Voor Windows

  • Windows 7 of nieuwer;
  • Pentium 4 / 2,4 GHz processor of nieuwer;
  • 300 MB vrije schijfruimte;
  • 512 MB RAM (1 GB aanbevolen).

Voor Mac

  • OS X 10.11 El Capitan of nieuwer;
  • 300 MB vrije schijfruimte;
  • 512 MB RAM (1 GB aanbevolen).

Meer informatie over Coach 7 vindt u in de installatiehandleiding en de speciale Coach 7 pagina.

Bij de MSI-installatie kunnen verschillende opties worden toegevoegd, kijk hiervoor in de installatiehandleiding. Gebruik de opties LICENSENAME en LICENSECODE om de licentieinformatie bij alle installaties te gebruiken. Voor een installatie op een netwerklocatie kan een vaste locatie voor het licentiebestand worden aangegeven door Coach.ini aan te passen. Hiervoor moet eenmalig Coach worden gestart om het licentiebestand te genereren op de standaardlocatie.

Zorg dat de volgende zaken in orde zijn:

  1. Download en installeer het CMA-certificaat op alle betrokken computers.
  2. De rootcertificaten van Microsoft en VeriSign moeten up-to-date zijn. Als u alle Windows-updates van Microsoft uitvoert, dan moeten deze normaliter up-to-date zijn.

Bekijk voor installatiegerelateerde problemen eerst de installatiehandleiding van de software (zie Downloads). Volg de stappen in de handleiding nauwkeurig op. Neem contact op met de helpdesk als er zich aanhoudende problemen voordoen.

Interfaces

Er is een probleem met sommige (nieuwere) sensoren waarbij het EEPROM niet juist kan worden uitgelezen door de CLAB. Dit is een hardwarematig probleem van de sensor waarvoor momenteel geen oplossing bekend is. Op dit moment zult u voor het meten met deze sensoren de sensor handmatig moeten kiezen uit de sensorbibliotheek.

Sommige sensoren hebben een vrij groot stroomverbruik, bijvoorbeeld de CO2-sensor. De €Lab wordt alleen via USB gevoed, wat beperkingen op het maximaal haalbare stroomverbruik legt. Of dit probleem zich voordoet, kan ook afhangen van de computer waaraan de interface is verbonden.

Voor dit probleem is een hotfix beschikbaar voor Windows 7, Vista Windows Server 2008 R2, Windows Vista of Windows Server 2008 zie dit Microsoft support artikel. Voor Windows XP is een aparte hotfix beschikbaar.
Gebruik na installatie van de hotfix de Device Manager om de VinciLab driver te verwijderen, maar laat hierbij VinciLab aangesloten op de computer via de USB-kabel. Ontkoppel daarna de USB-kabel van de computer en sluit deze opnieuw aan om de nieuwe Microsoft RNDIS-driver te gebruiken.

Er kunnen een paar redenen zijn waarom Coach niet communiceert met de VinciLab en de interface niet werkt in Coach:

  • De VinciLab driver is niet correct geïnstalleerd op de computer. Na een succesvolle installatie moet de VinciLab te zien zijn in het Windows Apparaatbeheer als Netwerkadapter. Installeer de driver opnieuw, of voer een handmatige installatie uit via Apparaatbeheer door het pad naar de USB VinciLab driver bestanden handmatig te specificeren.
  • De USB-kabel is niet goed aangesloten. Gebruik de meegeleverd USB-kabel aansluiten en maak gebruik van de USB-connector die is bedoeld voor communicatie en niet alleen voor extra stroomtoevoer.
  • Er is een firewall actief op de computer. Geef de Coach applicatie (Coach32.exe in Coach 6, Coach7.exe in Coach 7) via de firewall toegang tot het ip-adres van VinciLab, en open netwerkpoorten 22 en 1111-1116. Voor gebruik met de USB-kabel ontvangt VinciLabl normaal gesproken een ip-adres tussen 169.254.200.1 en 169.254.200.255. Voor gebruik via WiFi hangt het ip-adres af van het specifieke netwerk waarmee wordt verbonden. N.B. Bij gebruik van de USB-kabel kan het even duren voordat de VinciLab zijn uiteindelijke ip-adres heeft gevonden.
  • Een anti-virusprogramma is actief. Een dergelijk programma kan de communicatie tussen Coach en VinciLab blokkeren. Geef in dit geval Coach toestemming voor de communicatie (de manier van configureren hangt af van de anti-virussoftware).

In het algemeen: als het niet lukt om de VinciLab met Coach te verbinden en je verandert de hardware-instellingen in Coach, herstart dan ook de VinciLab en probeer daarna opnieuw verbinding te maken.

Draadloos meten kan met behulp van de VinciLab en de CLAB-interfaces. De VinciLab is een zelfstandige datalogger die verbonden kan worden met de computer en Coach om data uit te wisselen. CLAB is een datalogger waar via Coach een meetprogramma op kan worden ingeladen, de meting draadloos kan worden uitgevoerd en de gegevens later weer in Coach kunnen worden uitgelezen.

Verder wordt er momenteel gewerkt aan een draadloze interface die via Bluetooth kan communiceren met een computer / laptop (tot 10 m afstand).

Levering

CMA maakt gebruik van de bekende bezorgdiensten zoals GLS voor het bezorgen van bestellingen. Alle bestellingen worden degelijk verpakt met voldoende schokbestendig materiaal om beschadigingen te voorkomen.

Afhalen van bestellingen is helaas niet mogelijk, omdat CMA de verzending van hardware via een derde partij afhandelt.

Ter voorkoming van stagnatie of extra kosten bij de aflevering verzoeken wij u, indien van toepassing, de vakantiedata c.q. sluitingsperiode van uw school te vermelden in het veld ‘Uw Opmerkingen’ bij uw bestelling.

Alle artikelen die uit voorraad leverbaar zijn worden binnen 1 werkweek na ontvangst van de bestelling verstuurd. Op de productpagina’s ziet u bij de producten vermeld staan of ze op voorraad zijn of niet. Een aantal NTL-producten wordt direct door de Oostenrijkse producent geleverd; deze hebben daarom een levertijd van maximaal 3 weken. Indien een artikel niet op voorraad is houden we het voor u in nalevering (in backorder). Backorders worden uitgeleverd zodra beschikbaar (en apart gefactureerd). Op de orderbevestiging van CMA wordt u hierover nader geïnformeerd.

Licentie

De jaarlicentie van Coach is flexibel en eenvoudig hanteerbaar opgesteld. Als er gewerkt zou worden met werkelijke gebruikersaantallen, beperkt dat de flexibiliteit van de licentie en vergroot dat de administratie voor alle partijen. Het is dan bijvoorbeeld niet zomaar mogelijk om halverwege het jaar te besluiten om met een andere klas ook nog Coach te gaan gebruiken, als de licentie dat niet toestaat.
Daarnaast is de schoolgrootte eenvoudig te verifiëren, maar exacte gebruikersaantallen niet.

Nee, alle updates van Coach 7 zijn gratis te downloaden van onze website.

Coach 7 kent twee licentietypes: een ‘Desktop’-licentie en een ‘BYOD’-licentie (Bring Your Own Device). Beide zijn jaarlicenties die een hele school en al haar docenten en leerlingen toestemming geven om onbeperkt Coach 7 te installeren en te gebruiken.

De BYOD-licentie van Coach (Bring Your Own Device) is speciaal voor scholen die gebruik maken van het BYOD-principe. De licentie is een uitbreiding op de standaard ‘Desktop’-licentie en geeft gebruikers ook de mogelijkheid om Coach te gebruiken op mobiele apparaten (iOS en Android). Deze mobiele versies komen met ingang van schooljaar 2016-2017 beschikbaar.

Meten / Analyse

In Coach 6 kan via de optie Gereedschap > CMA-Bibliotheekselectie… worden aangevinkt welke sensoren en actuatoren zichtbaar moeten zijn in Coach.
In Coach 7 is het niet mogelijk om een eigen selectie te maken uit de volledige sensorbibliotheek.

Nee, maar door middel van een Meter kan wel live de grootte van een signaal worden weergegeven.

Nee, dit is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om meer datapunten te verkrijgen via interpolatie. Gebruik dan na een meting de optie Analyse/Verwerking > Benadering en kies de optie ‘Spline’ in combinatie met ‘Maak meer punten’.

Iedere interface heeft een maximum aantal meetpunten dat per meting kan worden verzameld. Als dit maximum bereikt wordt, stopt de meting automatisch, ook als een langere meetduur is ingesteld. Voor CoachLab II is dit maximum 16.380 punten, voor oudere modellen van CoachLab II+ is dit 32.760 punten en voor de nieuwste modellen CoachLab II+ met bijgewerkte firmware (en vanaf Coach versie 6.3) is dit 500.000 punten.
Daarnaast is het aantal meetpunten beperkt bij meetfrequenties hoger dan 10 kHz. De interne meetbuffer van de interface kan dan niet snel genoeg geleegd worden. In dit geval stopt de meting zodra de meetbuffer vol is. Voor CoachLab II+ komt dit overeen met maximaal 32.760 meetpunten.

Om toch meer meetpunten te verzamelen dan het aangegeven maximum, kan onder Meetinstellingen op het tabblad Geavanceerd de optie Herhalen gebruikt worden.

Controleer als eerste de meetinstellingen om te zien of de tijd en de eenheid juist zijn ingevuld.
Het kan ook voorkomen dat lengte van de tijdsas in een diagram korter is ingesteld dan de meettijd. Hierdoor lijkt de meting in een diagram korter te duren dan deze in werkelijkheid is. Stel de optie ‘Automatisch zoomen’ in op het diagram om het volledige meetbereik te tonen.

Modelleren

Dit kan met de optie Simuleren. Hierbij kan snel de waarde van een modelparameter worden gevarieerd zonder steeds het model te hoeven aanpassen. De simulatie-omgeving wordt gestart door met de rechtermuisknop in het modelvenster te klikken en vervolgens de optie “Simuleren…” te kiezen.

Voor het toepassen van meerdere voorvallen is het in veel gevallen handiger om de ‘Puls’-functie te gebruiken. In dit document leest u hoe u met een pulsfunctie meerdere voorvallen kunt laten plaatsvinden. Dit document is geschreven voor Coach 6, maar is voor het grootste deel ook toepasbaar op Coach 7.

Overstappen

Nee, een versie vergelijkbaar met Coach 6 Studio MV wordt niet ontwikkeld. Alle functionaliteit voor modelleren en videometen zijn geïntegreerd in Coach 7 en zijn alleen als compleet pakket beschikbaar.

Dat verschilt. De Coach 6 Home licenties worden niet verlengd voor het schooljaar 2016-2017 en Coach 6 Home mag daarna dus niet meer gebruikt worden. Gebruikers wordt sterk geadviseerd om tijdig te wisselen naar Coach 7. Andere Coach 6 producten kunnen nog worden gebruikt, maar de ondersteuning hiervoor zal op termijn vervallen en er kunnen geen garanties worden gegeven dat de software na updates van besturingssysteem nog zal blijven functioneren.

Er zijn diverse kleine veranderingen gemaakt in Coach 7 ten opzichte van Coach 6. Mocht u een functie missen waar u veel gebruik van maakte, neem dan contact met ons op. Een groter verschil tussen Coach 6 en Coach 7 is dat op dit moment het nog niet mogelijk binnen Coach 7 video’s op te nemen. Dit zal mogelijk in een toekomstige versie opnieuw worden geïntroduceerd.

Bekijk voor een volledig overzicht de ‘Wat is nieuw’ PDF op de downloadpagina van Coach 7.
Enkele belangrijke verbeteringen zijn: de nieuwe datatabel die het werken met meerdere runs makkelijker maakt, het gebruik van drag-and-drop voor het maken van grafieken, automatische interface- en sensorherkenning, veel grafische updates en verbeterd gebruikersgemak. Achter de schermen is ook veel veranderd, wat Coach 7 klaar maakt voor de toekomst!

Sensoren

Als er een kracht wordt uitgeoefend op de sensor die groter is dan de maximaal toegestane kracht (> 80 N), dan kan de interne rekstrook zijn elasticiteit verliezen. De sensor is daarna niet meer bruikbaar en zal moeten worden gerepareerd of vervangen.

Ja, dit hoort. De sensor maakt gebruik van een Hall-element en deze geeft altijd een sinusoïdaal signaal met een amplitude van ongeveer 2,5 mT, bovenop het gemeten signaal. Dit is zogeheten “1/f ruis”.

Als een sensor een systematische afwijking vertoont, of als op een andere manier de ijking niet overeenkomt met uw gewenste toepassing, dan kan het EEPROM-geheugen in de sensor worden bijgewerkt. Dit kan het het programma SensorCalibrate dat via onze website te downloaden is (tab Hulpprogramma’s). U heeft hiervoor een CoachLab II+ of ULAB nodig. Na het bijwerken wordt bij het aansluiten van de sensor de nieuwe EEPROM-ijking uitgelezen en kunt u direct met uw eigen ijking aan de slag.

Dit probleem doet zich alleen voor in Coach 6.

Als meerdere identieke sensoren aanwezig zijn die één positie op het sensorpalet delen, dan delen ze ook hun kalibratie. De kalibratie van alle sensoren verandert als die van een enkele wordt aangepast. Volg de volgende stappen om sensoren los te kalibreren:

  1. Sluit een sensor aan. Sleep het bijbehorende icoon van positie 1 op het palet naar een interface-input. Als de sensor niet aanwezig is, of niet wordt herkend, moet deze handmatig uit de sensorbibliotheek gekozen worden.
  2. Kalibreer de sensor door rechts op het icoon te klikken en ‘Op nul zetten’ of ‘Op waarde stellen’ te kiezen. Op het moment dat je de kalibratie bevestigt, wordt het pictogram (en alle pictogrammen op dezelfde sensorpaletpositie) gedefinieerd als een lokale sensor en gebruikt Coach niet langer de kalibratie uit de sensorbibliotheek.
  3. Sluit een tweede sensor aan en sleep het icoon van positie 2 op het sensorpalet naar een andere ingang van een interface. Nogmaals, als de sensor niet aanwezig is, of niet wordt herkend, moet deze handmatig uit de sensorbibliotheek gekozen worden.
  4. Kalibreer de tweede sensor en bevestig. De sensorpictogrammen werken nu onafhankelijk van elkaar en hebben verschillende kalibraties. Hetzelfde kan gedaan worden voor een derde en vierde sensor. Sla uw activiteit of resultaat met de kalibraties op. Dit zijn lokale activiteit kalibraties en zullen alleen beschikbaar zijn in deze activiteit en niet in de standaard Coach Sensorbibliotheek.

Hiervoor kunnen meerdere oorzaken zijn, zoals:

  • De ECG-signalen vertonen meer ruis naarmate de spieren meer gespannen zijn. De sensor kan (dus) ook gebruikt worden om spierspanning mee te meten. Laat de proefpersoon bij een gewone ECG-meting de armen zo ontspannen mogelijk voor zich houden (op schoot of ondersteund door een tafelblad).
  • De gebruikte meetfrequentie bepaalt mede hoeveel ruis er gemeten wordt. Een frequentie van 50 Hz is hoog genoeg om een goed signaal met weinig ruis te meten. Een frequentie van 200 Hz geeft veel meer ruis.
  • Bij de oudere ECG-set (0628i) worden de elektroden m.b.v. 4mm snoeren aan de versterker gekoppeld. Twee evenwijdige draden gaan als een antenne fungeren en vangen zo ruis van het lichtnet op. Wikkel de snoeren een aantal keren om elkaar heen om deze ruis kwijt te raken.

Verdere uitleg over de werking van de ECG-sensor en het verminderen van ruis is te vinden in de sensorhandleiding.

De temperatuursensoren 0511 en BT01 zijn weerstandgebaseerde (NTC)-sensoren. Het uitlezen van dit type sensoren vereist elektronica die niet aanwezig is in de systeemborden. De temperatuursensoren 016i en BT84i geven een uitvoerspanning van 0..5V op basis van de gemeten temperatuur. Dit type sensor kan wel door de systeemborden worden uitgelezen.

Een mogelijke oorzaak voor dit fenomeen is een te hoge meetfrequentie, waardoor het uitgezonden ultrasone signaal niet voldoende tijd heeft om gedetecteerd te worden voordat de volgende puls verzonden wordt.
Stel dat een afstand van 2 m moet worden gemeten. De ultrasone puls moet dan een een afstand van 2 x 2 = 4 m afleggen (via reflectie). Bij een geluidssnelheid van 300 m/s duurt dat 4/300 = 13,3 milliseconden. Als de meetfrequentie op 100 Hz staat, dan wordt de volgende puls na 10 ms verzonden. De reflectie van de eerste puls arriveert 3,3 ms na het verzenden van de tweede puls en wordt ook geïnterpreteerd als de reflectie van de tweede puls. De tijd van 3,3 ms komt overeen met een afstand van 3,3/300/2 = 0,55 m: een veel kleinere waarde dan de verwachte 2 meter.
In de praktijk blijkt dat de meetfrequentie voor dit type sensoren nooit hoger dan 25 Hz ingesteld moet worden en bij grotere afstanden nog lager, om ruis e.d. te voorkomen.

De sensor maakt voor het bepalen van de zuurstofconcentratie gebruik van een elektrochemische cel die langzaam verloopt. De sensor heeft daardoor een beperkte levensduur van ongeveer 2 à 3 jaar, waarna hij moet worden vervangen. Het gebruik kan worden verlengd door de sensor zo veel mogelijk zuurstofvrij te bewaren als deze niet gebruikt wordt.

Ja. CMA levert hiervoor een T-koppelstuk dat op het reactievat past en waarop beide gassensoren kunnen worden aangesloten.

De CO2-sensor meet elke drie seconden één keer de concentratie CO2. Dat betekent dat hij effectief maar één keer per drie seconden (als het lampje brandt) een meetwaarde registreert. Als de sensor vaker wordt uitgelezen dan dat hij meet, dus met meer dan 20 metingen per minuut, krijgt u een soort band van meetwaarden te zien. Dit voorkomt u door onder de meetinstellingen de meetfrequentie van Coach aan te passen naar een waarde die voor deze sensor geschikt is.

De CO2-sensor kan gekalibreerd worden door de kalibratieknop op de sensor te gebruiken. Deze knop zet de sensor terug naar een waarde rond de 400 ppm CO2 (de theoretische CO2-concentratie van frisse lucht). Plaats het 250 mL bemonsteringsflesje, meegeleverd met de sensor, in de buitenlucht en wacht lang genoeg om er zeker van te zijn dat de inhoud van het flesje frisse lucht bevat. Terwijl je nog buiten bent plaats je de sensor met de rubberen stop op de fles. Ga nu met je sensor en bemonsteringsflesje naar de locatie waar je de meting wilt uitvoeren. Sluit de CO2 sensor aan op de interface en laat deze 5 minuten opwarmen. Zodra de af te lezen waarden stabiliseren kun je met een paperclip of balpen de kalibratieknop indrukken. Na ongeveer 30 seconden stabiliseren de waarden tot rond de 400 ppm.

Van docent Kees Dekkers van het Rythovius in Eersel kregen wij een tip voor het nauwkeurig controleren van de ijking van de spirometer. Dit kan gedaan worden met twee in elkaar geschoven, afgesloten, afvoerbuizen van bekende inhoud (bv. 5 liter). Eén buisdeel wordt gevuld met water, het andere blijft leeg. Maak voor spirometer 0378i of de BT82i een verbinding tussen de spirometer en de lege buis aan de afgesloten kant. Voor de oude spirometer met het schoepje volstaat een gaatje in het uiteinde en plaatsing van de spirometer hiervoor, zodat de luchtstroom deze in werking zet. Start een meting en schuif de lege buis in het met water gevulde buisdeel en laat hem zakken. De opgesloten lucht ontsnapt via de spirometer. Omdat het volume van deze lucht bekend is, kan de ijking van de spirometer vastgesteld worden. N.B.: Let wel goed op dat er geen water in de spirometer terechtkomt (eerst uitproberen zonder aangesloten spirometer of er geen water uitkomt bij induwen van de buizen).

De spirometer meet de snelheid van de luchtstroom in liters per seconde. Het totale luchtvolume dat door de spirometer beweegt kan worden berekend door de snelheid van de luchtstroom te integreren als functie van de tijd. Dit kan in Coach worden gedaan met de optie Verwerken/Analyse > Integraal.
Wanneer je de luchtstoom omzet naar het volume is vaak een opwaartse of neerwaartse trend zichtbaar in de volume data. Je kunt voor deze drift corrigeren:

  • Voordat je start met je meting kun je het gemeten signaal van de sensor op nul zetten door met de rechtermuisknop op het sensor icoon in het schermpaneel te klikken en vervolgens ‘Op nul zetten’ te kiezen. Of
  • Corrigeer de gegevens nadat de meting is uitgevoerd. Zet een rechte lijn door de drift door middel van de Functie fit optie en gebruik vervolgens de formule om de drift af te trekken van de gemeten sensorgegevens.

Videometen

Er spelen hier twee zaken: bij een videometing is ieder datapunt gekoppeld aan een pixel op een specifiek beeldje van de video en het gevolg van de optie Benadering is dat de oorspronkelijke meetgegevens worden veranderd. Deze twee zaken zijn niet verenigbaar, want:

  • Als er zou worden geïnterpoleerd en er meer datapunten zouden worden gemaakt, dan is de 1-op-1-verbinding tussen datapunt en beeldje niet meer mogelijk
  • Bij een benadering veranderen de X en Y-waarden van de meetpunten, wat de koppeling met een specifieke pixel zou verbreken.

Kortom, het is niet mogelijk om de optie Benadering te gebruiken.

Het benaderen van de meetgegevens is wel mogelijk met behulp van een formule. Klik hiervoor met de rechtermuisknop in de Datatabel en kies de optie Voeg een variabele toe… > in Datareeks > Formule. Vul daar de formule “Spline(X;Y;-1)” in, waarbij je X en Y vervangt door de namen van de variabelen voor de X- en Y-posities in de videometing (standaard P1X en P1Y).

Coach 7 ondersteunt veel gebruikelijke videoformaten: mov, mp4, m4v, 3gp, 3g2, avi, wmv, asf, mpg, mpeg en m1v. In sommige gevallen kunnen filmpjes met de juiste extensie toch niet worden ingeladen, bijvoorbeeld als ze zijn opgenomen met een smartphone. In dat geval moet een filmpje eerst worden geconverteerd, bijvoorbeeld met Any Video Converter. Er is een korte handleiding beschikbaar voor de conversie.

Iedere camera die 15 of meer beeldjes per seconde (fps) kan opnemen voldoet. Vrijwel alle digitale fotocamera’s, videocamera’s, (ingebouwde) webcams, hogesnelheidscameras en de meeste smartphones met videofunctie komen hiervoor in aanmerking.
CMA heeft speciaal voor videometingen een webcam met verlichting en statief in het assortiment die tot 30 beeldjes per seconde kan opnemen en zonder installatie van drivers werkt onder Windows 7 of hoger.

Als dit probleem zich voordoet in Coach 6 kan het zo zijn dat er een codec pack geïnstalleerd is op de computer dat alleen voor 64-bits applicaties werkt. Installeer in plaats daarvan een codec pack dat voor 32-bits applicaties bedoeld is.
Als dit probleem zich voordoet in Coach 7 (of als bovenstaande oplossing het probleem niet oplost in Coach 6), dan ligt het probleem waarschijnlijk aan het type videobestand. Gebruik in dat geval een videoconversieprogramma zoals Any Video Converter om uw videobestand om te zetten in een ander type bestand (bijvoorbeeld van mp4 naar avi).

Webwinkel / bestellen

Bij defecte componenten van het systeembord, kunt u deze door CMA laten repareren. U kunt ook zelf de reparatie uitvoeren, maar dan verliest u uw garantie op het product. De meeste onderdelen zijn als school te bestellen bij de electronicaketen Distrelec (voorheen Display) of Farnell. Ook zijn onderdelen via het Radiocentrum Utrecht in veel gevallen leverbaar.

Onderdeel Artikelnummer
Distrelec (oud nr. Display)
Artikelnummer
Farnell
Potmeter voor variabele spanning 64-353-60 (61.10.25k)
Drukschakelaar 35-756-02 (03.43.8301)
Zoemer 37-662-88* (11.57.419)
AD-omzetter (ADC0804LN) 73-289-25 (01.00.804.45) 9486593
Microfoon (MCE100) 30-105-43* (10.15.MCE100) 3359621

Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer u wilt deelnemen aan één van de nascholingen van CMA, dan dient u het daarvoor bedoelde inschrijfformulier in te vullen.

Bij het bestellen van Coach softwareproducten is het totaal aantal leerlingen van de school van belang voor de bepaling van de hoogte van de licentiekosten. Indien de software voor één of meerdere vestigingen van één school wordt besteld, dan dienen de namen van alle vestigingen vermeld te worden en het totaal aantal leerlingen van die vestigingen. U ontvangt per e-mail een licentiebrief waarin naast de licentie-informatie vermeld staat hoe u de software kunt downloaden en installeren.

De volgende stappen helpen u bij het plaatsen van een bestelling als particuliere klant (niet als schoolinstelling). We gaan er hierbij van uit dat u in het bezit bent van een account voor de webwinkel.

  1. Log in op de webwinkel. Dit is gelukt als u uw naam rechtsboven aan de pagina ziet.
  2. Ga naar het door u gekozen of gevonden product en klik op de afbeelding
  3. Vul onderaan de productpagina het gewenste aantal artikelen in en klik op ‘Bestel’.
  4. Zodra u alle producten heeft besteld gaat u naar uw winkelwagen via de link ‘Winkelwagen/Afrekenen’.
  5. De winkelwagen geeft een overzicht van uw order. U kunt hier nog wijzigingen aanbrengen in aantallen of producten verwijderen. Door daarna op ‘Herberekenen’ te klikken, wordt de bestelling bijgewerkt.
  6. Klik op ‘Volgende’ als uw bestelling compleet is.
  7. Controleer of het juiste afleveradres is ingevuld en druk op ‘Volgende’. N.B. Er kan door onze vaste vervoerder niet geleverd worden op postbusadressen.
  8. Op het volgende scherm wordt u geïnformeerd over de betaalwijze. Indien u akkoord bent, drukt u op ‘Volgende’.
  9. In de pagina ‘Overzicht’ ziet u alle info rond uw bestelling. U dient aan te geven dat u de Algemene Voorwaarden accepteert. Voltooi uw bestelling met de knop ‘Bevestig Bestelling’.
  10. U ontvangt van de webwinkel een mail met een webwinkelordernummer en uw bestelling. Van CMA ontvangt u daarna altijd nog een definitieve Orderbevestiging met eventuele orderkorting en andere informatie rond beschikbaarheid van de producten of leveringstermijn.
  11. Controleer deze laatste orderbevestiging goed, zowel qua producten als qua genoemde Factuur- en Vestigings-/Afleveradressen en namen van contactpersonen. Binnen 24 uur (op werkdagen) kunnen hierin nog zaken worden veranderd.

Momenteel is het niet mogelijk om direct in de webwinkel een offerte aan te vragen. Als u eerst een officiële offerte wilt ontvangen, bijv. voor een investeringsaanvraag, dan kunt u dit kenbaar maken door een e-mail te sturen aan info@cma-science.nl en in de onderwerpregel van uw mail ‘offerte-aanvraag’ te vermelden.
U kunt tevens de inhoud van uw winkelwagen afdrukken, bijv. om te overleggen met uw collega’s of leidinggevenden.

U kunt in de webwinkel op verschillende manieren artikelen vinden:

  • Zoeken op vakgebied (via “Onderwijssectoren”) gevolgd door de keuze tussen basisonderwijs, biologie, natuurkunde, scheikunde of techniek.
  • Zoeken op productgroep (“Categorieën”) en dan te kiezen voor: software, interfaces, sensoren, actuatoren, accessoires, practicummateriaal of robotica.
  • Zoeken op artikelnummer of -naam in de zoekbalk.

Er zijn daarnaast nog twee hoofdgroepen ‘Nieuw’ en ‘Aanbiedingen’ waarin respectievelijk onze nieuwe producten staan en huidige aanbiedingen.

Als u bij CMA in de webwinkel wilt bestellen dient u eerst een webwinkel-account aan te vragen. Maakt u een account aan namens uw school, instelling of bedrijf, dan kunt u daarna op rekening bestellen. Dit doet u door het webwinkelformulier in te vullen. Bent u particulier, gebruik dan deze versie van het webwinkelformulier.

Dat kan! Voor bestellingen boven de €2.500,- (excl. BTW) biedt CMA een korting van 5%. Voor bestellingen boven de €10.000,- (excl. BTW) geldt een korting van 7%. Kortingen zijn niet van toepassing op de LEGO DACTA producten en gelden noch voor aanbiedingen noch voor pakketten waarbij in de prijs al een korting is verwerkt. Indien u een bestelling doet waarvan een deel van de producten niet voor korting in aanmerking komt, maar waarvan het totaalbedrag wel boven de kortingsgrens uitkomt, krijgt u de korting op die producten waarop de kortingsregeling wel van toepassing is.
N.B. De webwinkel berekent zelf geen kortingen. Een eventuele orderkorting wordt vermeld op de orderbevestiging en factuur die u van CMA ontvangt.

U kunt een nieuw wachtwoord aanvragen door in de webwinkel op Login te klikken en de optie ‘Wachtwoord vergeten?’ te gebruiken. Vul uw e-mailadres in. U krijgt dan een nieuw wachtwoord opgestuurd.