Modelleren in de natuurkundeles

Evenementenkalender

Inschrijfformulier

Cursusoverzicht

Datum:
Zie modelleren bij BiNaSK
November 2021

Verdiepend modelleren in de natuurkunde les:
Op aanvraag

Tijd: 10.00 – 16.00 uur
Locatie: CMA, Amsterdam of s-Hertogenbosch
Doelgroep: TOA’s en docenten natuurkunde met enige (modelleer)ervaring in Coach
Leerdoel: Inzicht ontwikkelen in de mogelijkheden die Coach biedt om modellen in de natuurkundeles te gebruiken
Prijs: € 235,- incl. lunch

Online cursus: € -,- informeer naar de mogelijkheden

Beschrijving I: 
Modelleren in de natuurkundeles. (introductiecursus)
Een raketlancering modelleren? Een model voor inductiespanning van een magneet maken? Of het branden van een gloeilampje bestuderen? Modellen bieden de mogelijkheid om natuurkundige processen in detail te bestuderen. Leerlingen kunnen met een bestaand model simuleren of zelf een model maken. Leerlingen moeten kunnen werken met modellen en modellen kunnen toetsen en beoordelen. Het beoordelen van een hypothese en de resultaten vormt de basis van de wetenschappelijke methode en is daarmee van cruciaal belang voor de ‘scientific literacy’ van uw leerlingen. Zo leren zij immers om te allen tijde kritisch te zijn ten opzichte van wat als feit gepresenteerd wordt. Tijdens deze cursus maakt u kennis met de mogelijkheden die Coach op dit gebied te bieden heeft. In deze cursus gaan we dieper in op modelleren binnen de Natuurkunde. Aan de hand van vakspecifieke modellen leert u hoe u modellen kunt gebruiken in uw natuurkundeles. Ook zal er aandacht zijn voor het didactische aspect van modelleren bij natuurkunde. Het gebruik van vakoverstijgende modellen komt ook aan de orde. Enige ervaring met Coach en het modelleren in Coach is een pré maar geen vereiste. Er is voldoende tijd om vragen op uw niveau te stellen. U gaat uitgebreid zelf aan de slag na een korte uitleg over de functionaliteit binnen de modelleeromgeving in Coach. Aan het einde van de dag kunt u de gebruikte modellen meenemen zodat u meteen aan de slag kunt in uw les!

Beschrijving II
Verdiepend modelleren in de Natuurkundeles:
In deze nieuwe cursus gaan we in op ingewikkeldere modellen met voorvallen, animaties en subsystemen in de grafische modelleer omgeving. We analyseren de grafische- en tekstmodellen in de laatste eindexamens. Voor het modelleeronderwijs is een leerlijn belangrijk, aan de hand van promotie onderzoek en lespraktijk  geven we handvatten voor zo’n leerlijn binnen het bestaande natuurkunde curriculum. Dit is een cursus voor de docent of TOA die meer te weten wil komen over modelleren en de didactiek van modelleer onderwijs. Tijdens de cursus oefenen we uitgebreid met het maken van ‘ingewikkelde’ modellen.