Aanschaf > Bestellen

Bij defecte componenten van het systeembord, kunt u deze door CMA laten repareren. U kunt ook zelf de reparatie uitvoeren, maar dan verliest u uw garantie op het product. De meeste onderdelen zijn als school te bestellen bij de electronicaketen Distrelec (voorheen Display) of Farnell.

Onderdeel Artikelnummer
Distrelec
Artikelnummer
Farnell
Potmeter voor variabele spanning 64-353-60
Drukschakelaar 35-756-02
Zoemer 37-662-88*
AD-omzetter (ADC0804LN) 73-289-25 9486593
Microfoon (MCE100) 30-105-43* 3359621

Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer u wilt deelnemen aan één van de nascholingen van CMA, dan dient u het daarvoor bedoelde inschrijfformulier in te vullen.

Bij het bestellen van Coach softwareproducten is het totaal aantal leerlingen van de school van belang voor de bepaling van de hoogte van de licentiekosten. Indien de software voor één of meerdere vestigingen van één school wordt besteld, dan dienen de namen van alle vestigingen vermeld te worden en het totaal aantal leerlingen van die vestigingen.

U ontvangt per e-mail een licentiebrief waarin naast de licentie-informatie vermeld staat hoe u de software kunt downloaden en installeren.

Verder is belangrijk dat u nagaat welk soort licentie nodig is. Alleen voor pc en/of Mac (Desktop-abonnement) of ook voor tablets, chromebooks en smartphones (BYOD-abonnement).

  1. Log in met uw van CMA ontvangen webwinkel-login (zodat u uw naam rechtsboven aan de pagina ziet).
  2. Ga naar het door u gekozen of gevonden product en klik op de afbeelding
  3. Vul onderaan de productpagina het gewenste aantal artikelen in en klik op ‘Bestel’
  4. Zodra u alle producten heeft besteld gaat u naar u winkelwagen via de link ‘Winkelwagen/Afrekenen’
  5. U ziet hier het overzicht van de bestelde producten. U kunt nog wijzigingen aanbrengen in aantallen of producten verwijderen. Door daarna op ‘Herberekenen’ te klikken, wordt de bestelling bijgewerkt.
  6. Via de knop ‘Volgende’ verstuurt u de bestelling definitief
  7. Controleer nog of het juiste afleveradres is ingevuld (er kan door onze vaste vervoerder niet geleverd worden op postbusadressen) en druk op ‘Volgende’
  8. Op het volgende scherm wordt u geïnformeerd over de Betaalwijze. Indien u akkoord bent, drukt u op ‘Volgende’
  9. In de pagina ‘Overzicht’ ziet u alle info rond uw bestelling. U dient aan te geven dat u de Algemene Voorwaarden gelezen hebt. Voltooi uw bestelling met de knop ‘Bevestig Bestelling’ .
  10.  U ontvangt van de webwinkel een mail met een webwinkelordernummer en uw bestelling. Van CMA ontvangt u daarna altijd nog een definitieve Orderbevestiging met eventuele orderkorting en andere informatie rond beschikbaarheid van de producten of leveringstermijn.
    Controleer deze laatste orderbevestiging goed, zowel qua producten als qua genoemde Factuur- en Vestigings-/Afleveradressen en namen van contactpersonen. Binnen 24 uur (op werkdagen) kunnen hierin nog zaken worden veranderd.

Momenteel is het niet mogelijk om direct in de webwinkel een offerte aan te vragen. Als u eerst een officiële offerte, bijv. voor een investeringsaanvraag, wilt ontvangen, dan kunt u dit kenbaar maken door een e-mail te sturen aan info@cma-science.nl, en in de onderwerpregel van uw mail ‘offerte-aanvraag’ te vermelden. Wel zijn de prijzen in de webwinkel vermeld (exclusief BTW), zodat u een idee heeft van de kosten.

Een alternatief zou kunnen zijn dat u de producten wel in de winkelwagen legt maar nog niet definitief bestelt. Dit om bijv. nog e.e.a. te overleggen met collega’s of leidinggevenden. Hiervoor bestaat de mogelijkheid de order af te drukken of te e-mailen naar een te kiezen e-mailadres.

U kunt in de webwinkel op verschillende manieren artikelen vinden:

  • door te zoeken op vakgebied (via “Onderwijssectoren”) gevolgd door de keuze tussen basisonderwijs, biologie, natuurkunde, scheikunde of techniek
  • door te zoeken op soort product (“Categorieën) en dan te kiezen voor: software, interfaces, sensoren, actuatoren, accessoires, practicummateriaal of robotica
  • door de zoeken op artikelnummer of -naam in de zoekbalk
  • door te kiezen voor ‘nieuw’, ‘aanbiedingen’ of ‘opruiming’

Als u bij CMA in de webwinkel wilt bestellen dient u eerst een webwinkel-account aan te vragen. Maakt u een account aan namens uw school, instelling of bedrijf, dan kunt u daarna op rekening bestellen. Dit doet u door het webwinkelformulier in te vullen. Bent u particulier, gebruik dan deze versie van het webwinkelformulier

NB: als particulier dient u vooraf te betalen, waarna de goederen worden toegestuurd.

Dat kan! Voor bestellingen boven de €2.500,- (excl. BTW) biedt CMA een korting van 5%. Voor bestellingen boven de €10.000,- (excl. BTW) geldt een korting van 7%. Kortingen gelden niet voor aanbiedingen. Indien u een bestelling doet waarvan een deel van de producten niet voor korting in aanmerking komt, maar waarvan het totaalbedrag wel boven de kortingsgrens uitkomt, krijgt u de korting op die producten waarop de kortingsregeling wel van toepassing is.

N.B. De webwinkel berekent zelf geen kortingen. Een eventuele orderkorting wordt vermeld op de orderbevestiging en factuur die u van CMA ontvangt.

U kunt een nieuw wachtwoord aanvragen door in de webwinkel op Login te klikken en de optie ‘Wachtwoord vergeten?’ te gebruiken. Vul uw e-mailadres in. U krijgt dan een nieuw wachtwoord opgestuurd.

Aanschaf > Betaling

Als particuliere of zakelijke klant dient u het gefactureerde bedrag per bank vooruit te betalen. Als onderwijsinstelling kan op rekening worden besteld.

Bij bestellingen van minder dan €250,- (excl. BTW) wordt €15,- administratie- en verzendkosten in rekening gebracht. Hierboven gelden geen aanvullende kosten. Voor het omzetten van een softwarelicentie, naar bijvoorbeeld een andere (school)naam, wordt €35,- administratiekosten in rekening gebracht.

Nederlandse scholen en onderwijsinstituten of -bedrijven wordt verzocht te betalen binnen de op de factuur vermelde betalingstermijn. Bij de betaling moeten zowel een factuur- als klantnummer worden vermeld. Bent u een particuliere klant, dan stuurt CMA een proforma-factuur en wordt uw bestelling verzonden zodra uw betaling bij CMA is ontvangen. Vermeld ook in dit geval bij de betaling het debiteur- en ordernummer.

Aanschaf > Garantie

Voor een beperkt aantal CMA-producten geldt dat, indien deze niet meer goed functioneren, ze bij CMA gerepareerd kunnen worden (denk aan CoachLab panelen en Systeemborden). Als u denkt dat uw CMA product defect is, meldt dit altijd eerst even in de helpdesk (helpdesk@cma-science.nl). Soms kunnen we een probleem via de supportafdeling oplossen en bespaart u zo verzend- en reparatiekosten. Zie voor meer informatie de CMA Reparatiepagina.

In het beste geval wordt het pakket niet aangenomen. Wij ontvangen het pakket dan retour en kunnen een vervangende bestelling leveren. Als u het pakket heeft aangenomen en de beschadiging ontdekt, neem dan contact op met info@cma-science.nl onder vermelding van het ordernummer en de aard van de beschadiging.

Bekijk voor de garantiebepalingen de Garantie en reparatie-pagina.

Aanschaf > Levering

CMA maakt gebruik van de bekende bezorgdiensten zoals GLS, TransMission en PostNL voor het bezorgen van bestellingen. Alle bestellingen worden degelijk verpakt met voldoende schokbestendig materiaal om beschadigingen te voorkomen.

Afhalen van bestellingen is helaas niet mogelijk, omdat de verzending van hardware voor CMA via een derde partij wordt afgehandeld.

Ter voorkoming van stagnatie of extra kosten bij de aflevering verzoeken wij u, indien van toepassing, de vakantiedata c.q. sluitingsperiode van uw school te vermelden in het veld ‘Uw Opmerkingen’ bij uw bestelling.

Alle artikelen die uit voorraad leverbaar zijn worden binnen 1 werkweek na ontvangst van de bestelling verstuurd. Op de productpagina’s ziet u bij de producten vermeld staan of ze op voorraad zijn of niet. Een aantal NTL-producten wordt direct door de Oostenrijkse producent geleverd; deze hebben daarom een levertijd van maximaal 3 weken. Indien een artikel niet op voorraad is houden we het voor u in nalevering (in backorder). Backorders worden uitgeleverd zodra beschikbaar (en apart gefactureerd). Op de orderbevestiging van CMA wordt u hierover nader geïnformeerd.

CMA Algemeen

CMA staat altijd open voor uw opmerkingen, die kunt u mailen naar info@cma-science.nl. Het is ons doel om Coach zo goed mogelijk te laten aansluiten bij uw behoeften.

Ga naar deze pagina. Hier vindt u aan de rechterkant een veld waarin u uw e-mailadres kunt invullen en bevestigen. Hierna ontvangt u ongeveer eens per maand onze nieuwsbrief.

Coach 7

Als je een versie van Coach 7 hebt geïnstalleerd met een versienummer lager dan 7.1, dan verschijnt vanaf 1 september 2016 na opstarten een melding dat je licentiecode is verlopen. In enkele gevallen wordt deze melding niet getoond en sluit Coach zichzelf weer af. De enige oplossing voor dit probleem is om te upgraden naar Coach 7.1 (of nieuwer), hier te downloaden. De aangeschafte licentiecode zal hierin goed werken.

Bekijk voor een volledig overzicht de ‘Wat is nieuw’ PDF op de downloadpagina van Coach 7.
Enkele belangrijke verbeteringen zijn: de nieuwe datatabel die het werken met meerdere runs makkelijker maakt, het gebruik van drag-and-drop voor het maken van grafieken, automatische interface- en sensorherkenning, veel grafische updates en verbeterd gebruikersgemak. Achter de schermen is ook veel veranderd, wat Coach 7 klaar maakt voor de toekomst!

Wanneer er nieuwe functionaliteit wordt toevoegd aan Coach, of wanneer er voldoende bugs zijn gerepareerd, zullen we een nieuwe versie van Coach uitbrengen. U kunt uitgaan van ongeveer 1 update per jaar. Ook bij de Coach versie voor tablets streven we naar 1 update per jaar.

We proberen belangrijke updates voor de start van het nieuwe schooljaar uit te brengen.

Coach 7 werkt op computers met Windows 7 of nieuwer en Apple computers met OS X 10.11 El Capitan of nieuwer.

De Coach 7 app kan op Chromebooks worden gebruikt, mits deze Android en Android-apps ondersteunt. Een uitgebreide lijst met Chromebooks die Android en Android-apps (zullen) ondersteunen is hier beschikbaar.

Coach en andere CMA producten worden actief in het buitenland verkocht en de software wordt ook vertaald in verschillende talen. Deze versies kunnen op den duur ook voor sommigen van uw leerlingen of in het kader van internationale projecten beschikbaar worden gemaakt.

De instructies om het wachtwoord opnieuw in te stellen zijn te vinden in de online help bij Coach (zoekterm ‘Docentwachtwoord’).

Het standaard wachtwoord is 0000 (vier nullen). Dit wachtwoord kan echter zijn aangepast door andere docent-gebruikers.

Vanaf Coach 7 werkt onze software ook op Apple computers (OS X 10.10 of nieuwer). Coach 6 of eerder werkt alleen onder Windows. Merk op dat de Windows en OS X versies vrijwel hetzelfde zijn, maar ook op enkele punten verschillen. Kijk voor een overzicht in de ‘Wat is nieuw’ PDF op de downloadpagina.

Coach 7 > Chromebook

Bij een chromebook mogen Apps niet standaard folders buiten de app gebruiken zonder permissie.
Coach kan de bestanden gebruiken als ze in de app documents folder staan:
Kopieer het bestand “onder” de app documents folder, hiervoor heeft Coach dan geen extra permissie nodig:

In the files app doe je dat als volgt: My Files => Play Files => Documents => Coach 7 Kopieer hier het bestand naar toe.

Dit komt in Coach overeen met de user folder.
Klik in de browser dialoog op de user tab en het bestand moet er bij staan.

Meten met de Chromebook en Coach 7 is mogelijk. Er moet alleen een HID server geïnstalleerd worden, deze verzorgt de communicatie tussen Chromebook en de CMA interface. Volg de onderstaande stappen. LET OP:  op Chromebook moet de WiLab interface altijd via Bluetooth verbinding!

  • Ga naar de Google Play Store en installeer de nieuwste Coach versie .
  • Ga naar de Google Web store en installeer de ‘CMA HID Server’.
  • Start (vanaf startknop) als eerste de webapplicatie (CMA HID Server). Dit programma toont een klein venstertje van de lopende HID server.
  • Sluit de USB Interface aan waarmee je wilt werken (niet WiLab, die gaat bij Chromebook via Bluetooth) . Start daarna Coach op.
  • Kies een meetactiviteit of open een nieuwe meetactiviteit.

Als een bestaande activiteit een andere meetinterface verwacht, dan kunt u een melding verwachten over de HID Server. Bijvoorbeeld: In Activiteit staat CoachLabII+ opgeslagen en er is na openen van deze activiteit een EuroLab aangesloten.

Coach 7 is nu beschikbaar voor Chromebooks die Android ondersteunen. Download hiervoor de app Coach 7 uit de Playstore. De huidige versie ondersteunt meten, modelleren,videometen. Er is een BYOD licentie nodig om de app te activeren.

Voor meten op Chromebooks is een aparte HID server nodig. Download de CMA HID server uit de Playstore. Run dit programma voor dat u gaat meten met Coach 7.

Let op! Indien de Chromebook géén Android of Android-apps ondersteunt, kan Coach 7 NIET op de Chromebook gebruikt worden. Met name op oudere Chromebooks (2014/2015) worden Android-apps niet ondersteund. Controleer van tevoren goed of dit voor uw Chromebooks het geval is. Een uitgebreide lijst met Chromebooks die Android en Android-apps (zullen) ondersteunen is hier beschikbaar.

Coach 7 > Compatibiliteit

Coach 7 bestanden (.cma7 en .cmr7) zijn volledig uitwisselbaar tussen de platforms Windows, OS X, iOS en Android. Het maakt dus niet uit of er in uw klas verschillende soorten apparaten aanwezig zijn. Met Coach 7 heeft elke leerling op elk apparaat dezelfde mogelijkheden en gebruikerservaring.

Alleen moderne CoachLab II+ modellen met een USB-uitgang worden ondersteund. Oudere modellen met een seriële poort worden niet ondersteund, ook niet via een verloopkabel. CoachLab II+ modellen zonder serienummer, of met serienummer SAG08XXXXX en SAG09XXXXX bevatten intern een omzetting van een seriële poort naar USB. Voor deze modellen zijn low-level drivers nodig om goed te werken.

Alle CMA sensoren worden ondersteund in Coach 7. In totaal worden ongeveer 200 sensoren en sensorkalibraties ondersteund, waaronder ook een ruime selectie aan sensoren van Vernier.  Als u sensoren koopt, zorg dan dat ze matchen met de interface.

De volgende CMA interfaces worden ondersteund:

  • Onder Windows: WiLab, CLAB, €Lab, €Sense, €Motion, MoLab, CoachLab II+ (vanaf 2008) en VinciLab.
  • Onder OS X: WiLab, CLAB, €Lab, €Sense, CoachLab II+ en VinciLab.
  • Chromebook: WiLab (BlueTooth) en VinciLab (WiFi). Met hulpprogramma CMA HID server: WiLab, CLAB, €Lab, €Sense, CoachLab II+ (na 2010) en VinciLab.
  • iPad: VinciLab (WiFi) en WiLab (Bluetooth)
  • Android Tablet: WiLab (Bluetooth) , VinciLab  via Wi-Fi.  €Lab, €Sense, CLAB, CoachLabII+ (na 2010) via een USB port ( Micro USB OTG-hub of kabel is dan nodig om USB verbinding met de tablet te maken).

De CoachLab II interface (voor 2008, met seriële poort) en andere oude CMA interfaces worden niet langer ondersteund. Deze zullen moeten worden vervangen.

Ja, *.cma, *.cmr, *.cma7 en *.cmr7 bestanden kunnen op ieder besturingssysteem geopend worden, ook als ze op een ander besturingssysteem gemaakt zijn.

 

Coach 6 activiteiten kunnen in de meeste gevallen zonder problemen worden geopend in Coach 7. Andersom is dit niet mogelijk.
Er zijn enkele gevallen waarin de omzetting van Coach 6 naar Coach 7 problemen oplevert, bijvoorbeeld door afwezige videocodecs,  wanneer afbeeldingen deel uitmaken van een tekst of als u zelf  actuatoren of sensoren in het Coach 6 bestand heeft ingesteld, dat zijn iconen op de afbeelding van de interface. In deze gevallen moet een en ander worden bijgewerkt in het Coach 7 bestand.

Coach 7 > Installatie

Bij het gebruik van oudere type interfaces (bijvoorbeeld CoachLabII+ van voor 2010) op windows en Mac computers moet u ook low level drivers installeren. Deze vindt u op de download pagina van Coach 7 voor uw besturingssysteem. Hieronder volgt een stappenplan voor het installeren van deze low level drivers.

Mac:
Download de meest recente low level driver voor Big Sur hier (scroll naar beneden). Deze driver moet ook geaccordeerd worden in de systeem voorkeuren na invoering van uw gebruikerswachtwoord.

Windows:
A. Installatie CMA certificaten:

  1. Download: https://cma-science.nl/support/cmapublic.zip
  2. Pak uit b.v. naar een map op je computer bijvoorbeeld c:\
  3. Run een commandpromt als administrator:
    Typ cmd in zoekvenster dan krijg je de commandpromp als opties, rechtsklik daarop en kies Run as Administrator.
  4. Ga naar de c-schijf als je daar nog niet op staat in de prompt :
    C:
  5. Ga naar de folder met de CMAPublic bestanden :
    cd c:\CMAPublic
  6. Installeren de certificaten met het commando:
    install

B. Install Coach 7 Low Level Drivers:
Download van » Coach 7 (MAC, WINDOWS) | CMA (cma-science.nl).

Normaliter heb je de x64 versie nodig.

 Sluit de CoachLab II+ aan en nu zal Coach 7.7 de interface herkennen en is deze klaar voor gebruik.

MacOS heeft een ingebouwde beveiliging tegen apps die van het internet worden gedownload. U downloadt Coach 7 van onze website. Als u Coach 7 heeft geïnstalleerd moet u derhalve aangeven dat u deze software vertrouwd.

Ga naar de map met applicaties in een finder venster. Zorg dat je daar alle applicaties onder elkaar ziet. Klik rechts op het icoon van Coach 7 en kies Openen. (U kunt ook de CTRL knop ingedrukt houden en dan Openen kiezen). Geef aan dat u het programma vertrouwt. Coach 7 zal nu openen. Deze actie hoeft u maar een keer uit te voeren. U kunt hetzelfde bereiken door in Systeemvoorkeuren -> Beveiling en privacy -> Algemeen, aan te geven dat u de Coach 7 app vertrouwt.

Hier vindt u de uitleg van Apple.

 

Om dit probleem op te lossen moeten er twee instellingen in het Windows Register worden aangepast dan wel toegevoegd.

NB: alleen met Administrator rechten kunt u deze 2 register sleutels aanpassen.

Dit kan:

Automatisch:  door het programma MoLabVinciLabFix te installeren. Download het bestand hier en start het op uw computer.

Of

Handmatig:

  1. Via de Start knop links onderin uw scherm: “Windows Systeem” -> Rechtsklikken op “Commando Prompt” of muisklik op “Meer” en kies “Als administrator uitvoeren”.

Of

In de zoekbox tik “cmd” en rechtsklik op “Commando Prompt” die verschijnt in de lijst erboven, en kies ” Als administrator uitvoeren”.

  1. Kopieer en plak de volgende 2 commando’s om ze te starten:
    REG ADD HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\RapiMgr /v SvcHostSplitDisable /t REG_DWORD /d 1 /f
    REG ADD HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\WcesComm /v SvcHostSplitDisable /t REG_DWORD /d 1 /f
  1. Herstart de PC.

Zie ook: https://social.technet.microsoft.com/Forums/office/en-US/9cab3e8e-6cc4-48e4-8ed9-d595bc83f04b/windows-mobile-device-centre?forum=win10itproapps voor meer informatie.

 

 

 

 

 

De installatie sinds Coach 7.4 voor Windows is aangepast, zodat het docentwachtwoord niet gereset wordt na de installatie van een nieuwe versie. Dit betekent dat een bestand met daarin het docentenwachtwoord niet overschreven wordt tijdens de installatie. Op sommige computers werkt een directe installatie (een installatie zonder de versie van Coach van voor 7.4 te verwijderen) van de nieuwe versie van Coach niet op de juiste manier. Op deze computers wordt het oude bestand toch verwijderd, terwijl deze niet vervangen wordt door een nieuw bestand. Hierdoor kan de volgende foutmelding verschijnen: “Kan wachtwoordbestand niet lezen. Het ontbreekt of is corrupt”. Er zijn twee manieren om dit op te lossen.

  1. De-installeer eerst de oude versie van Coach voordat  de nieuwste versie van Coach wordt geïnstalleerd, of
  2. Herstel het programma vanuit het ‘programma’s en onderdelen’ (via configuratiecentrum) van Windows.

Coachlocal.ini is een bestand met algemene instellingen voor Coach. Dit bestand staat in de Documents folder van de gebruiker en moet geopend kunnen worden door Coach. Sommige beveiligingspakketten belemmeren de toegang van Coach tot de Documents folder van de gebruiker.

Wanneer u de melding krijgt dat coachlocal.ini ontbreekt, moet er gecontroleerd worden of er beveiligingspakketten (bijvoorbeeld antivirus software) geïnstalleerd zijn die de toegang tot de Documents folder kunnen blokkeren. Wanneer dit het geval is, zal in de beveiligingspakketten de Documents folder vrijgegeven moeten worden voor Coach.

Voor het gebruik van Coach 7 gelden de volgende minimale systeemeisen:

Voor Windows

  • Windows 7 of nieuwer;
  • Pentium 4 / 2,4 GHz processor of nieuwer;
  • 300 MB vrije schijfruimte;
  • 512 MB RAM (1 GB aanbevolen).

Voor Mac

  • OS X 10.11 El Capitan of nieuwer;
  • 300 MB vrije schijfruimte;
  • 512 MB RAM (1 GB aanbevolen).

Meer informatie over Coach 7 vindt u in de installatiehandleiding en de speciale Coach 7 pagina.

Coach kan zonder problemen op een netwerklocatie worden geïnstalleerd, waarna gebruikers het uitvoerbare bestand vanaf die locatie kunnen openen. Wanneer Coach voor het eerst gestart wordt door een nieuwe gebruiker, worden enkele configuratiebestanden (o.a. CoachLocal.ini uit de installatiemap) gekopieerd naar de lokale mappen van de gebruiker (AppData\Local\CMA\Coach7). In Coach.ini in de installatiemap van Coach kunnen de paden naar enkele belangrijke locaties worden aangepast, zoals de locatie van een licentiebestand. Zie de Installatiehandleiding voor meer informatie.

Bij de MSI-installatie kunnen verschillende opties worden toegevoegd, kijk hiervoor in de installatiehandleiding. Gebruik de opties LICENSENAME en LICENSECODE om de licentieinformatie bij alle installaties te gebruiken. Voor een installatie op een netwerklocatie kan een vaste locatie voor het licentiebestand worden aangegeven door Coach.ini aan te passen. Hiervoor moet eenmalig Coach worden gestart om het licentiebestand te genereren op de standaardlocatie.

Zorg dat de volgende zaken in orde zijn:

  1. Download en installeer het CMA-certificaat op alle betrokken computers.
  2. De rootcertificaten van Microsoft en VeriSign moeten up-to-date zijn. Als u alle Windows-updates van Microsoft uitvoert, dan moeten deze normaliter up-to-date zijn.

Bekijk voor installatiegerelateerde problemen eerst de installatiehandleiding van de software (zie Downloads). Volg de stappen in de handleiding nauwkeurig op. Neem contact op met de helpdesk als er zich aanhoudende problemen voordoen.

Coach 7 > Licentie

Alle devices:
Op de dashboard pagina van Coach 7 vindt u de knop “Help”. Na inloggen als docent, kunt u bij de knop “Help”: op de optie Over Coach klikken.
In het menu dat dan verschijnt kunt u via de optie “Verander” een andere licentiecode invoeren.

Wil Coach 7 niet meer starten door de licentie verandering?

Windows:
Om de gegevens van de oude code te wissen: Run “Coach7.exe /CLI” vanaf een commando prompt in de installatie folder.

Eventueel kunt je ook tijdelijk in het Coach 7 desktop ikoon bij de eigenschappen /CLI toevoegen en via het ikoon opstarten. (Haal de extra parameter CLI daarna wel weg)

Voer nu opstarten je nieuwe licentiecode in.

MacOS:
Open een terminal en type onderstaande commando:
/Applications/Coach7.app/Contents/MacOS/Coach7 -CLI

Voer uw nieuwe licentiecode in.

Vanaf versie Coach 7.4 wordt er een keer per jaar een licentie-check uitgevoerd. Deze check wordt in de maand oktober uitgevoerd. De eerste keer dat Coach 7.4 of hoger start vanaf 1 oktober wordt via een internetverbinding de licentie gecontroleerd.

De jaarlicentie van Coach is flexibel en eenvoudig hanteerbaar opgesteld. Als er gewerkt zou worden met werkelijke gebruikersaantallen, beperkt dat de flexibiliteit van de licentie en vergroot dat de administratie voor alle partijen. Het is dan bijvoorbeeld niet zomaar mogelijk om halverwege het jaar te besluiten om met een andere klas ook nog Coach te gaan gebruiken, als de licentie dat niet toestaat.
Daarnaast is de schoolgrootte eenvoudig te verifiëren, maar exacte gebruikersaantallen niet.

Nee, alle updates van Coach 7 zijn gratis te downloaden van onze website.

Coach 7 kent twee licentietypes: een ‘Desktop’-licentie en een ‘BYOD’-licentie (Bring Your Own Device). Beide zijn jaarlicenties die een hele school en al haar docenten en leerlingen toestemming geven om onbeperkt Coach 7 te installeren en te gebruiken.

De BYOD-licentie van Coach (Bring Your Own Device) is speciaal voor scholen die gebruik maken van het BYOD-principe. De licentie is een uitbreiding op de standaard ‘Desktop’-licentie en geeft gebruikers ook de mogelijkheid om Coach te gebruiken op mobiele apparaten (iOS en Android). Deze mobiele versies zijn vanaf schooljaar 2016-2017 beschikbaar.

Coach 7 > Meten / Analyse

Ga in het diagram op het label van een as  staan, tot deze een kader krijgt en klik dan links. Dan kun je met ‘Toevoegen’ meer variabelen in de grafiek te plaatsen.

In de handleiding vind je meer aanwijzingen.

In Coach 7 is het niet mogelijk om een eigen selectie te maken uit de volledige sensorbibliotheek.

Nee, maar door middel van een Meter kan wel live de grootte van een signaal worden weergegeven.

Nee, dit is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om meer datapunten te verkrijgen via interpolatie. Gebruik dan na een meting de optie Analyse/Verwerking > Benadering en kies de optie ‘Spline’ in combinatie met ‘Maak meer punten’.

Iedere interface heeft een maximum aantal meetpunten dat per meting kan worden verzameld. Als dit maximum bereikt wordt, stopt de meting automatisch, ook als een langere meetduur is ingesteld. Voor CoachLab II is dit maximum 16.380 punten, voor oudere modellen van CoachLab II+ is dit 32.760 punten en voor de nieuwste modellen CoachLab II+ met bijgewerkte firmware (en vanaf Coach versie 6.3) is dit 500.000 punten.
Daarnaast is het aantal meetpunten beperkt bij meetfrequenties hoger dan 10 kHz. De interne meetbuffer van de interface kan dan niet snel genoeg geleegd worden. In dit geval stopt de meting zodra de meetbuffer vol is. Voor CoachLab II+ komt dit overeen met maximaal 32.760 meetpunten.

Om toch meer meetpunten te verzamelen dan het aangegeven maximum, kan onder Meetinstellingen op het tabblad Geavanceerd de optie Herhalen gebruikt worden.

Controleer als eerste de meetinstellingen om te zien of de tijd en de eenheid juist zijn ingevuld.
Het kan ook voorkomen dat de lengte van de tijdsas in een diagram korter is ingesteld dan de meettijd. Hierdoor lijkt de meting in een diagram korter te duren dan deze in werkelijkheid is. Stel de optie ‘Automatisch zoomen’ in op het diagram om het volledige meetbereik te tonen.

Coach 7 > Modelleren

Dit kan met de optie Simuleren. Hierbij kan snel de waarde van een modelparameter worden gevarieerd zonder steeds het model te hoeven aanpassen. De simulatie-omgeving wordt gestart door met de rechtermuisknop in het modelvenster te klikken en vervolgens de optie “Simuleren…” te kiezen.

Voor het toepassen van meerdere voorvallen is het in veel gevallen handiger om de ‘Puls’-functie te gebruiken. In dit document leest u hoe u met een pulsfunctie meerdere voorvallen kunt laten plaatsvinden. Dit document is geschreven voor Coach 6, maar is voor het grootste deel ook toepasbaar op Coach 7.

Coach 7 > Tablets

Coach 7 Activiteiten en Resultaten zijn uitwisselbaar tussen verschillende platforms: Windows, OS X en Android. Ongeacht de mix van technologie in de klas of de school, alle gebruikers delen dezelfde gebruikerservaring.

In de Coach 7 app is de schermindeling standaard vastgezet. Dit betekent dat er geen extra vensters gemaakt kunnen worden en de indeling van de vensters niet aangepast kan worden. Dit kan ook uitgeschakeld worden. Dat gaat als volgt:

  • Open een .cma7 of .cmr7 activiteit
  • Raak het Menu icoon aan en vink de optie Display>Locked Layout uit

De schermindeling is nu ontgrendeld. Er kunnen nu nieuwe vensters gemaakt worden. Ook kunnen vensters van plek verwisseld worden en kan de grootte van vensters aangepast worden.

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad)..

Het delen van bestanden die in de app gemaakt of aangepast zijn kan op twee manieren:

Methode 1: via de lijst met opgeslagen bestanden

Bestanden die met de Coach 7 app gemaakt zijn worden opgeslagen in de Usermap van de app.

  • Open de Usermap. Raak het Open icoon aan en selecteer User
  • Raak het gewenste bestand aan en houd deze ingedrukt. Er verschijnt een menu met de opties Open, Delen, Verwijderen en Annuleren
  • Selecteer de optie Delen en selecteer de gewenste manier om het bestand te delen.

Methode 2: via het menu in de activiteit zelf

Als een Coachactiviteit in gebruik is kan deze ook direct gedeeld worden

  • Open een bestaande Coachactiviteit
  • Raak het Menu icoon aan en selecteer de optie Bestand>Delen met…
  • Selecteer de gewenste manier om het bestand te delen.

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad)..

De procedure voor het downloaden en openen van een .cma7 of .cmr7 bestand vanuit een e-mailbijlage verschilt per e-mailapp en device. Hieronder vindt u een korte instructie.

  • iOS: raak het bijgevoegde bestand (een .cma7 of .cmr7 bestand) aan en selecteer Kopieer naar Coach 7. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen. Het bestand wordt opgeslagen in de User map van de Coach 7 app en zal in een submap genaamd “Inbox” gezet worden.
  • Android: raak het bijgevoegde bestand (een .cma7 of .cmr7 bestand) aan. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen. Het bestand kan ook eerst lokaal opgeslagen worden in de Download of Coach 7 mappen

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad)..

De procedure voor het downloaden en openen van een .cma7 of .cmr7 bestand van een clouddienst (zoals de Dropbox/OneDrive/iCloud/GoogleDrive of iets anders) verschilt per clouddienst. Hieronder vindt u een korte instructie.

  • iCloud: Raak in uw iCloud app het .cma7 of .cmr7 bestand aan. Raak vervolgens Download aan. Selecteer de optie Kopieer naar Coach 7. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen.
  • Dropbox: Open het bestand in de Dopbox app. Dropbox maakt er eerst een tekstbestand van. Kies Exporteren en dan Openen in… Kies uit de lijst met apps Kopieer naar Coach 7. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen
  • GoogleDrive: Sluit de Coach 7 app eerst helemaal af. In sommige gevallen levert het een foutmelding op als de Coach 7 app niet volledig gesloten is en er vanuit GoogleDrive een activiteit geopend wordt. Ga naar het gewenste bestand in de GoogleDrive app en houd deze ingedrukt. kies vervolgens de optie; “Open met”. Er opent een veld met de optie; Kopieer naar Coach 7. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen.

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad)..

De procedure voor het downloaden en openen van een .cma7 of .cmr7 bestand van een website (zoals de Lesmateriaal-pagina’s van CMA) verschilt per device. Hieronder vindt u een korte instructie.

  • iOS: Open een browser en ga naar de gewenste website. Raak de link naar het .cma7 of .cmr7 bestand aan. Uw device zal via een melding vragen met welke app het bestand geopend moet worden. Selecteer Open in en ga naar Coach 7. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen.
  • Android: Open een browser en ga naar de gewenste website. Raak de link naar het .cma7 of .cmr7 bestand aan. Het bestand wordt opgeslagen in de Lokale opslag>Download map. Ga met behulp van een app als File Manager of My Files naar de Download map en raak het bestand aan. De Coach 7 app zal starten en de activiteit openen.
    Als alternatief kan het bestand ook gekopieerd worden naar Documenten>Coach 7, waarna de activiteit in de Coach 7 app in de User map zichtbaar zal zijn wanneer in de app een activiteit geopend wordt.

Let op! In sommige browsers wordt een .cma7 of .cmr7 bestand herkend als een tekstbestand (.txt). Dit maakt voor het gebruik van het bestand niet uit! De Coach 7 app kan uit de voeten met een .txt bestand en interpreteert deze als een Coachactiviteit. Raak hiervoor het gedownloade .txt-bestand aan en selecteer Open in>Coach 7 óf kopieer het .txt-bestand naar Documenten>Coach 7, om de activiteit in de Usermap zichtbaar te maken. Als een geldig .txtbestand door Coach wordt geopend, kunt u deze weer opslaan als .cma7 of .cmr7

Om de grootte van de Coach 7 app te beperken worden de CMA Projecten niet meegeleverd als de app geïnstalleerd wordt. De projecten zijn wel beschikbaar! Deze kunnen gedownload worden via de Downloadknop in de taakbalk van het startscherm van Coach. Wanneer deze knop wordt aangeraakt maakt de app contact met de CMA website en wordt geïndexeerd in welke talen de CMA Projecten beschikbaar zijn.

Stel de juiste taal in en raak de knop Download aan. De CMA Projecten worden nu gedownload. Dit kan enige tijd duren, afhankelijk van de snelheid van uw internetverbinding.

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad).

Bij de eerste keer opstarten kan de taal van de Coach 7 app ingesteld worden. Ook daarna is het nog mogelijk om van taal te wisselen. U verandert de taalinstelling in de Coach 7 app als volgt:

  • Start de Coach 7 app.
  • Tik het Login icoon aan en log in als Student of Docent.
  • Tik het Menu icoon (rechtsboven in de taakbalk) aan en selecteer Opties>Taalwissel. Kies de gewenste taal uit de lijst.
  • Sluit de Coach 7 app helemaal af.
  • Start de Coach 7 app weer. De taalinstelling is nu aangepast.

Bekijk ook onze Engelstalige instructievideo op YouTube (link opent in nieuw tabblad)..

Coach 7 – de app genaamd “Coach 7” is bedoeld voor bezitters van de Coach 7 BYOD licentie. De app kan gratis gedownload worden, maar vraagt bij de eerste keer openen om een licentienaam en -code.
Let op! Deze licentiecode verschilt van de licentiecode voor de desktopversie van Coach 7. De BYOD licentie kan aangeschaft worden via de webshop van CMA. Deze meest recente versie van de app (juni 2020) bevat de functionaliteiten Spreadsheet, Meten, Modelleren en Videometen.
Coach 7 Modeler – de app genaamd “Coach 7 Modeler” kan direct in de Appstore/PlayStore aangeschaft worden (€9,99). De app is na aanschaf direct bruikbaar. Deze versie van de app bevat alleen de functionaleit Modelleren.
Coach 7 Modeler and Video – de app genaamd “Coach 7 Modeler and Video” kan direct in de Appstore/PlayStore aangeschaft worden (€12,99). De app is na aanschaf direct bruikbaar. Deze versie van de app bevat de functionaliteiten Modelleren en Videometen.

Android: de meeste tablets met Android 5 en 6, minimaal 1 GB werkgeheugen en een ARM-processor zullen goed werken. Ondersteuning voor Android 7 is voorlopig experimenteel. De kwaliteit van de prestaties van de app hangen sterk samen met de snelheid van de processor van de tablet. We adviseren voor prettig gebruik van de app een schermdiagonaal van minstens 9 inch. De huidige generatie telefoons hebben een dusdanig groot scherm dat Coach 7 er op draait en men er ook mee kan werken.

iPad: alle iPads met iOS 8 of nieuwer worden ondersteund. Hierdoor is werken met Coach op de eerste generatie iPad (2010) niet mogelijk. We raden sterk aan om een iPad te gebruiken met een intern geheugen van 1 GB of groter (vanaf 2012). Gebruik op een iPad mini raden we af in verband met de beperkte schermgrootte.

iPhone: Coach 7 werkt op Iphones. Hoe groter het scherm hoe makkelijker de bediening van Coach is.

Coach 7 > Videometen

Coach 7 ondersteunt veel gebruikelijke videoformaten: mov, mp4, m4v, 3gp, 3g2, avi, wmv, asf, mpg, mpeg en m1v. In sommige gevallen kunnen filmpjes met de juiste extensie toch niet worden ingeladen, bijvoorbeeld als ze zijn opgenomen met een smartphone. In dat geval moet een filmpje eerst worden geconverteerd, bijvoorbeeld met het gratis Any Video Converter. Er is een korte handleiding beschikbaar voor de conversie.

N.B. Tijdens de installatie van Any Video Converter worden mogelijk enkele toolbars of andere programma’s geïnstalleerd. Dit is optioneel en uit te vinken door tijdens de installatie “Customize Install” te selecteren en de optionele programma’s/toevoegingen uit te zetten.

Iedere camera die 15 of meer beeldjes per seconde (fps) kan opnemen voldoet. Vrijwel alle digitale fotocamera’s, videocamera’s, (ingebouwde) webcams, hogesnelheidscameras en de meeste smartphones met videofunctie komen hiervoor in aanmerking.

Als dit probleem zich voordoet in Coach 7 , dan ligt het probleem waarschijnlijk aan het type videobestand. Gebruik in dat geval een videoconversieprogramma zoals Any Video Converter om uw videobestand om te zetten in een ander type bestand (bijvoorbeeld van mp4 naar avi). Er is een korte handleiding beschikbaar voor de conversie

N.B. Tijdens de installatie van Any Video Converter worden mogelijk enkele toolbars of andere programma’s geïnstalleerd. Dit is optioneel en uit te vinken door tijdens de installatie “Customize Install” te selecteren en de optionele programma’s/toevoegingen uit te zetten.

Interfaces

Soms is het noodzakelijk om de firmware van de meetinterfaces te updaten. Het kan zijn dat CMA een verbeterde versie van de firmware van een bepaald meetinterface beschikbaar stelt, zodat bijvoorbeeld de communicatie met Coach 7 of met sensoren soepeler verloopt. Voor dit updaten is het noodzakelijk de interface met een laptop of computer te verbinden en Coach 7 te starten.

Voor sommige interfaces detecteert Coach 7 automatisch of er een nieuwere versie van de firmware beschikbaar is. Hier krijgt u dan bij het openen van een meetactiviteit een melding over, waarna u meteen er voor kunt kiezen om de interface te updaten. In Coach 7.7 kiest u het betreffende icoon “firmware update” uit het hoofdmenu (rechstboven).

Het kan ook zijn dat de update handmatig gedaan moet worden. Start hiervoor Coach 7 in de Docentmodus en kies in het startscherm bovenin de balk de optie “Gereedschappen”. Selecteer uit het menu de optie “Firmware update”. Er opent zich een venster waarin u de gewenste interface kunt selecteren. Kies de meest recente versie van de firmware en voer de update uit.

Draadloos meten kan met behulp van de VinciLab, WiLab en de CLAB-interfaces.

  • De VinciLab is een zelfstandige datalogger die verbonden kan worden met de computer en Coach om data uit te wisselen.
  • CLAB is een datalogger waar via Coach een meetprogramma op kan worden ingeladen, de meting draadloos kan worden uitgevoerd en de gegevens later weer in Coach kunnen worden uitgelezen.
  • Met de WiLab kan zowel bedraad als via Bluetooth gemeten worden WiLab wordt ondersteund vanaf Coach 7.5 (desktop) en Coach 7.3 (app)

 

Interfaces > CLAB

Er is een probleem met sommige (nieuwere) sensoren waarbij het EEPROM niet juist kan worden uitgelezen door de CLAB. Dit is een hardwarematig probleem van de sensor waarvoor momenteel geen oplossing bekend is. Op dit moment zult u voor het meten met deze sensoren de sensor handmatig moeten kiezen uit de sensorbibliotheek.

Interfaces > Coachlab

Indien de stappen elkaar te snel opvolgen, kan er hapering optreden op het moment dat de injectiespuit wordt ingedrukt. Dit probleem komt soms voor wanneer het commando Titreer(…;Snel) wordt gebruikt. Voor een langzame titratie (Titreer(…;Langzaam)) moet de titrator goed functioneren. Wanneer snelle titratie toch nodig is, verhoog dan de wachttijd tussen de stappen. Dit kan alleen veranderd worden in de auteursomgeving van Coach.

  1. Start de Coach activiteit ‘zuur-base titratie’, of vergelijkbaar.
  2. Plaats de muis net onder de titelbalk van het Programmavenster en sleep de bovenrand naar beneden.
  3. Dit opent de procedure-editor.
  4. Verhoog de waarde van de variabele wachttijd (bijvoorbeeld naar 0,005)
  5. Sleep de rand terug naar boven om de editor te sluiten.

Controleer of het Titreer(…; Snel) commando goed werkt na deze veranderingen.

Bij titreren met behulp van de stappenmotor draait de schroef achteruit, maar bij het commando om terug te draaien loopt de motor juist vooruit. Verwissel de draden van de uitgangen A1 en B1 op CoachLab II/II+.

Op de een of andere manier is de motor niet sterk genoeg om de spuit in te drukken. Dit kan aan de motor liggen, of aan de gebruikte injectiespuit. Controleer het volgende:

  • Indien de voedingsadapter van CoachLab II/II+ een spanningsschakelaar heeft, zet deze dan op 12 volt.
  • Bij het oude type titrator vervormt de injectiespuit als deze met kracht in de titrator wordt geduwd. De zuiger komt dan klem te zitten. Leg de spuit beter los in de titrator.
  • Bij het nieuwe type titrator moet de meelegeverde spuit worden gebruikt. Deze loopt lichter dan andere spuiten.
  • De schroef-as is soms erg strak op het huis van de motor gemonteerd, waardoor juist bij indrukken van de spuit wrijving ontstaat. Stel het verbindingspunt van de as met het motorhuis ruimer af (ca. 1-2 mm tussenruimte) m.b.v. een imbussleuteltje, zodat bij indrukken de as niet langer tegen het motorhuis loopt.

Interfaces > EuroLab

Sommige sensoren hebben een vrij groot stroomverbruik, bijvoorbeeld de CO2-sensor. De €Lab wordt alleen via USB gevoed, wat beperkingen op het maximaal haalbare stroomverbruik legt. Of dit probleem zich voordoet, kan ook afhangen van de computer waaraan de interface is verbonden.

Interfaces > VinciLab

Mounten van Vincilab kan met het hulpprogramma: Mount Vincilab. De VinciLab wordt dan in Windows weergegeven als een harddrive en maakt het mogelijk om files te downloaden van de VinciLab.

Windows 10
Het kan voorkomen dat een mount van VinciLab op windows 10 niet lukt (Versie Coach <7.7). De volgende oplossing kan dan uitkomst bieden.

Het kan zijn dat een “anonieme” netwerk login niet mag  op de pc waardoor de mount niet lukt.
U moet deze policy aanpassen in Windows 10 Pro, deze optie is niet in te stellen in Windows Home. (update naar Coach 7.7 of hoger)

Zoek de onveilige gast toegang  in Group Policies :

In Cortana of zoekvenster: type in cmd, Opdrachtprompt verschijnt, klik rechts en kies uitvoeren als Administrator
Run “gpedit.msc” (met administrator rechten).
In het Local Group Policy Editor window gebruik je het padnaam:
Computer Configuration > Administrative Templates > Network > Lanman Workstation

Klik rechts  “Enable insecure guest logon” Selecteer Edit. Selecteer Ok.

Probeer opnieuw Vincilab te mounten. (eventueel een herstart van de PC.)

Op de Mac.
Sluit de vincilab aan met een USB kabel.

Open een finder menu. Gebruik cmd+K
Kopieer de volgende regels in het netwerkzoekvenster:

smb://169.254.200.1/My Files

Een verkenner window zou moeten openen.

Om dit probleem op te lossen moeten er twee instellingen in het Windows Register worden aangepast dan wel toegevoegd.

NB: alleen met Administrator rechten kunt u deze 2 register sleutels aanpassen.

Dit kan:

Automatisch:  door het programma MoLabVinciLabFix te installeren. Download het bestand hier en start het op uw computer.

Of

Handmatig:

  1. Via de Start knop links onderin uw scherm: “Windows Systeem” -> Rechtsklikken op “Commando Prompt” of muisklik op “Meer” en kies “Als administrator uitvoeren”.

Of

In de zoekbox tik “cmd” en rechtsklik op “Commando Prompt” die verschijnt in de lijst erboven, en kies ” Als administrator uitvoeren”.

  1. Kopieer en plak de volgende 2 commando’s om ze te starten:
    REG ADD HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\RapiMgr /v SvcHostSplitDisable /t REG_DWORD /d 1 /f
    REG ADD HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\WcesComm /v SvcHostSplitDisable /t REG_DWORD /d 1 /f
  1. Herstart de PC.

Zie ook: https://social.technet.microsoft.com/Forums/office/en-US/9cab3e8e-6cc4-48e4-8ed9-d595bc83f04b/windows-mobile-device-centre?forum=win10itproapps voor meer informatie.

 

 

 

 

 

Op de VinciLab is een aparte versie van Coach voor gebruik op Linux-apparaten geïnstalleerd. Deze versie staat los van de versie voor Windows (Coach 6) of Windows en Mac (Coach 7). Het is daardoor niet mogelijk de VinciLab te updaten naar Coach 7.

VinciLab kan echter wel als interface met Coach 7 gebruikt worden. Dat kan via een USB-kabel, maar ook draadloos via WiFi. De VinciLab wordt door Coach 7 als interface herkend, waarna in Coach 7 op laptop of tablet gemeten kan worden.

Wanneer er een update voor Coach op VinciLab beschikbaar is, zal deze via de updateserver gedistribueerd worden. Hiervoor moet de VinciLab verbonden zijn met internet en moet de update aangezet worden via het menu “Instellingen”.

Voor dit probleem is een hotfix beschikbaar voor Windows 7, Vista Windows Server 2008 R2, Windows Vista of Windows Server 2008 zie dit Microsoft support artikel. Voor Windows XP is een aparte hotfix beschikbaar.
Gebruik na installatie van de hotfix de Device Manager om de VinciLab driver te verwijderen, maar laat hierbij VinciLab aangesloten op de computer via de USB-kabel. Ontkoppel daarna de USB-kabel van de computer en sluit deze opnieuw aan om de nieuwe Microsoft RNDIS-driver te gebruiken.

Er kunnen een paar redenen zijn waarom Coach niet communiceert met de VinciLab en de interface niet werkt in Coach:

  • De VinciLab driver is niet correct geïnstalleerd op de computer. Na een succesvolle installatie moet de VinciLab te zien zijn in het Windows Apparaatbeheer als Netwerkadapter. Installeer de driver opnieuw, of voer een handmatige installatie uit via Apparaatbeheer door het pad naar de USB VinciLab driver bestanden handmatig te specificeren (pad:program files\CMA\coach7\common\ethernetcabledriver. Drivernaam: vl.inf)
  • De USB-kabel is niet goed aangesloten. Gebruik de meegeleverde USB-kabel  en maak gebruik van de USB-connector die is bedoeld voor communicatie en niet alleen voor extra stroomtoevoer.
  • Er is een firewall actief op de computer. Geef de Coach applicatie (Coach32.exe in Coach 6, Coach7.exe in Coach 7) via de firewall toegang tot het ip-adres van VinciLab, en open netwerkpoorten 22 en 1111-1116. Voor gebruik met de USB-kabel ontvangt VinciLabl normaal gesproken een ip-adres tussen 169.254.200.1 en 169.254.200.255. Voor gebruik via WiFi hangt het ip-adres af van het specifieke netwerk waarmee wordt verbonden. N.B. Bij gebruik van de USB-kabel kan het even duren voordat de VinciLab zijn uiteindelijke ip-adres heeft gevonden.
  • Een anti-virusprogramma is actief. Een dergelijk programma kan de communicatie tussen Coach en VinciLab blokkeren. Geef in dit geval Coach toestemming voor de communicatie (de manier van configureren hangt af van de anti-virussoftware).

In het algemeen: als het niet lukt om de VinciLab met Coach te verbinden en je verandert de hardware-instellingen in Coach, herstart dan ook de VinciLab en probeer daarna opnieuw verbinding te maken.

Sensoren

Voor de balans is een lowleveldriver nodig. De laatste versie kun je vinden voor je computer bij de fabrikant (https://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm).

€Motionsensoren worden niet goed herkend via USB. De oplossing daarvoor is om op de website drivers te downloaden en te installeren, waarna de €Motion wel herkend wordt.

De bloeddruksensor BT17i is een relatief bewerkelijke sensor waarbij het produceren van een mooie grafiek niet geautomatiseerd kan worden. Dit komt omdat er bij elke meting steeds handmatig piek- en dalwaarden geselecteerd moeten worden. De procedure voor het maken van een klokgrafiek is uitgebreid beschreven in de handleiding van de bloeddruksensor. Lees deze goed door en volg de stappen.

Er is een aantal tips waardoor het gemakkelijker wordt om de punten in de grafiek te selecteren. Hoe meer punten er zijn, hoe nauwkeuriger de analyse wordt. Met 30 punten is de analyse echter al goed te doen. Daarnaast kan er op de volgende punten gelet worden:

  • Zorg dat de totale meting niet langer dan 40 tot 60 seconden duurt. Dit kan bereikt worden door met het stelschroefje het ventiel verder open te zetten zodat de manchet sneller leegloopt.
  • Selecteer eerst het interval van de gegevens waarin u de punten wil selecteren. Doe dit door bij “punten selecteren” te kiezen voor gebied i.p.v. punten. Hierdoor wordt het aantal punten aanzienlijk minder en is het daarna eenvoudiger de punten te selecteren.
  • Maximaliseer het selectiescherm door deze op volledig scherm te zetten met het icoontje rechts in de hoek. Op deze manier werkt u in een groter scherm waardoor de punten beter te selecteren zijn.

Lukken de bewerkingen, maar krijgt de grafiek alsnog geen mooie klokvorm? Houd dan rekening met het volgende:

  • Er kan een te klein interval zijn voor p_trend. Het beste resultaat krijgt u wanneer deze in ieder geval van 40 mmHg tot 140 mmHg loopt. Wanneer dit interval kleiner is kan een deel van de grafiek wegvallen. Dit is te verhelpen door in de ruwe meting punten te selecteren over het hele interval. Juist de metingen bij 40 mmHg en 140 mmHg zijn belangrijk voor de klokvorm.
  • Het kan zijn dat voor p_puls of p_trend de benadering niet goed gegaan is. In dit geval loopt de klokvormige grafiek wel over het volledige interval maar heeft deze geen goede klokvorm. Dit kan komen doordat voor één van de twee metingen (p_puls of p_trend) de geselecteerde punten op een kleiner interval liggen of niet goed verspreid zijn over het interval. Het beste is om bij elke top (p_puls) ook het links liggende dal (p_trend) te selecteren.

Als er een kracht wordt uitgeoefend op de sensor die groter is dan de maximaal toegestane kracht (> 80 N), dan kan de interne rekstrook zijn elasticiteit verliezen. De sensor is daarna niet meer bruikbaar en zal moeten worden gerepareerd of vervangen.

Ja, dit hoort. De sensor maakt gebruik van een Hall-element en deze geeft altijd een sinusoïdaal signaal met een amplitude van ongeveer 2,5 mT, bovenop het gemeten signaal. Dit is zogeheten “1/f ruis”.

Hiervoor kunnen meerdere oorzaken zijn, zoals:

  • De ECG-signalen vertonen meer ruis naarmate de spieren meer gespannen zijn. De sensor kan (dus) ook gebruikt worden om spierspanning mee te meten. Laat de proefpersoon bij een gewone ECG-meting de armen zo ontspannen mogelijk voor zich houden (op schoot of ondersteund door een tafelblad).
  • De gebruikte meetfrequentie bepaalt mede hoeveel ruis er gemeten wordt. Een frequentie van 50 Hz is hoog genoeg om een goed signaal met weinig ruis te meten. Een frequentie van 200 Hz geeft veel meer ruis.
  • Bij de oudere ECG-set (0628i) worden de elektroden m.b.v. 4mm snoeren aan de versterker gekoppeld. Twee evenwijdige draden gaan als een antenne fungeren en vangen zo ruis van het lichtnet op. Wikkel de snoeren een aantal keren om elkaar heen om deze ruis kwijt te raken.

Verdere uitleg over de werking van de ECG-sensor en het verminderen van ruis is te vinden in de sensorhandleiding.

De temperatuursensoren 0511 en BT01 zijn weerstandgebaseerde (NTC)-sensoren. Het uitlezen van dit type sensoren vereist elektronica die niet aanwezig is in de systeemborden. De BT05i werkt met een fototransistor en werkt ook niet met het systeembord. De temperatuursensoren 016i en BT84i geven een uitvoerspanning van 0..5V op basis van de gemeten temperatuur. Dit type sensor kan wel door de systeemborden worden uitgelezen.

NB: in sommige gevallen blijkt het mogelijk de temperatuursensoren 0511 en BT01 via een verloopstukje te verbinden met de 4 mm ingangen van het systeembord. Hierdoor is de sensor bruikbaar met het systeembord. Houd er echter rekening mee dat de ijking van deze sensoren significant verschilt van de moderne 016i en BT84i sensoren. Lees voor meer informatie de sensorhandleidingen.

Een mogelijke oorzaak voor dit fenomeen is een te hoge meetfrequentie. Stel dat een afstand van 2m moet worden gemeten. Dan moet de puls een afstand van 2 x 2 = 4 m afleggen (via reflectie). Bij een geluidssnelheid van 300 m/s duurt dat 4/300 = 13,3 milliseconden.

Als nu de meetfrequentie op 100 Hz staat dan wordt de volgende puls na 10 ms verzonden, dus voordat de reflectie van de eerste is gearriveerd. Als dan 3,3 ms later de reflectie van de 1e puls opgepikt wordt, dan wordt deze geïnterpreteerd als de reflectie van de 2e puls. Er wordt dan een tijdsduur van 3,3 ms gemeten. Dit komt overeen met een afstand van 3,3/300/2 = 0,55 m: een veel kleinere waarde dan de verwachte 2 meter.

De meetfrequentie voor deze sensor is maximaal 1/(2d/v), waarbij d de te meten afstand is (m) en v de geluidsnelheid (m/s). In dit voorbeeld is dat 1/(2×2/300) = 75 Hz. N.B.: Dit is de uiterste (theoretische) waarde. In de praktijk blijkt dat de meetfrequentie voor dit type sensoren nooit hoger dan 25 Hz ingesteld moet worden en bij grotere afstanden nog lager, om ruis e.d. te voorkomen.

In de sensorhandleiding vindt u nog andere tips en trucs die u kunt toepassen om metingen met uw afstandssensor nóg nauwkeuriger te maken

De sensor maakt voor het bepalen van de zuurstofconcentratie gebruik van een elektrochemische cel die langzaam verloopt. De sensor heeft daarom een beperkte levensduur van ongeveer 2 à 3 jaar, waarna hij moet worden vervangen. De levensduur kan worden verlengd door de sensor zuurstofvrij te bewaren.

Ja. CMA levert hiervoor een T-koppelstuk (art. nr. 07661 ) dat op het reactievat past en waarop beide gassensoren kunnen worden aangesloten.

De CO2-sensor meet elke drie seconden één keer de concentratie CO2. Dat betekent dat hij effectief maar één keer per drie seconden (als het lampje brandt) een meetwaarde registreert. Als de sensor vaker wordt uitgelezen dan dat hij meet, dus met meer dan 20 metingen per minuut, krijgt u een soort band van meetwaarden te zien. Dit voorkomt u door onder de meetinstellingen de meetfrequentie van Coach aan te passen naar een waarde die voor deze sensor geschikt is.

De CO2-sensor kan gekalibreerd worden door de kalibratieknop op de sensor te gebruiken. Deze knop zet de sensor terug naar een waarde rond de 400 ppm CO2 (de theoretische CO2-concentratie van frisse lucht). Plaats het 250 mL bemonsteringsflesje, meegeleverd met de sensor, in de buitenlucht en wacht lang genoeg om er zeker van te zijn dat de inhoud van het flesje frisse lucht bevat. Terwijl je nog buiten bent plaats je de sensor met de rubberen stop op de fles. Ga nu met je sensor en bemonsteringsflesje naar de locatie waar je de meting wilt uitvoeren. Sluit de CO2 sensor aan op de interface en laat deze 5 minuten opwarmen. Zodra de af te lezen waarden stabiliseren kun je met een paperclip of balpen de kalibratieknop indrukken. Na ongeveer 30 seconden stabiliseren de waarden tot rond de 400 ppm.

Van docent Kees Dekkers van het Rythovius in Eersel kregen wij een tip voor het nauwkeurig controleren van de ijking van de spirometer. Dit kan gedaan worden met twee in elkaar geschoven, afgesloten, afvoerbuizen van bekende inhoud (bv. 5 liter). Eén buisdeel wordt gevuld met water, het andere blijft leeg. Maak voor spirometer 0378i of de BT82i een verbinding tussen de spirometer en de lege buis aan de afgesloten kant. Voor de oude spirometer met het schoepje volstaat een gaatje in het uiteinde en plaatsing van de spirometer hiervoor, zodat de luchtstroom deze in werking zet. Start een meting en schuif de lege buis in het met water gevulde buisdeel en laat hem zakken. De opgesloten lucht ontsnapt via de spirometer. Omdat het volume van deze lucht bekend is, kan de ijking van de spirometer vastgesteld worden. N.B.: Let wel goed op dat er geen water in de spirometer terechtkomt (eerst uitproberen zonder aangesloten spirometer of er geen water uitkomt bij induwen van de buizen).

De Spirometer meet de snelheid van de luchtstroom, kortom de snelheid waarmee lucht in en uit beweegt (L/s). Het luchtvolume wat door de Spirometer beweegt kan worden berekend door de snelheid van de luchtstroom te integreren als functie van de tijd. Dit doe je in het Coach programma met de optie Verwerken/Analyse > Integraal, beschikbaar in het menu Diagrammen en Tabellen.
Wanneer je de luchtstoom omzet naar het volume dan zie je soms een opwaartse of neerwaartse trend in je volume data, een zogenaamde drift. Je kunt hiervoor een correctie uitvoeren over de verzamelde gegevens op een van de volgende manieren:

  • Voordat je start met je meting kun je het gemeten signaal van de sensor op nul zetten door met de rechtermuisknop op het sensor icoon in het schermpaneel te klikken en vervolgens ‘Op nul zetten’ te kiezen. Of
  • Corrigeer de gegevens nadat de meting is uitgevoerd. Zet een rechte lijn door de drift doormiddel van de Functie fit optie en gebruik vervolgens de formule om de drift af te trekken van de gemeten sensorgegevens.