Inquiry-based science education (IBSE), ofwel “onderzoekend leren”, wordt niet alleen in Nederland als een belangrijk onderdeel van (bèta)onderwijs gezien. De basis van alle natuurwetenschappen is het onderzoeken van een bepaalde hypothese met behulp van (computer)experimenten. Deze wetenschappelijke methode geldt wereldwijd als de standaard. Daarom wordt er in steeds meer landen gebruik gemaakt van ICT om onderzoekend leren te stimuleren.

Aan de Tay Nguyen universiteit in Vietnam is onlangs een IBSE-cursus met behulp van Coach afgerond. 16 masterstudenten aan de lerarenopleiding gingen tijdens de cursus zelfstandig aan de slag met Coach. Na enkele oefeningen uit meegeleverde Coachprojecten te hebben gedaan, gingen de studenten hun eigen lesactiviteiten ontwikkelen. E?n van deze activiteiten was het onderzoeken van de natuurkunde en wiskunde achter de brug in Da Nang (de grootste stad in midden Vietnam).

Aan het einde van deze cursus beheersten deze studenten de basismogelijkheden van Coach redelijk tot goed. Zij waren ook in staat om lesactiviteiten te maken of aan te passen om deze aan te laten sluiten bij het plaatselijke curriculum en het niveau van de leerlingen.

We wensen deze studenten graag veel succes bij het afronden van hun opleiding en hun toekomstige carrière in het onderwijs!