Om scheikundige principes goed toe te lichten en om kwantitatieve metingen uit te voeren, zijn vaak dure apparatuur en ingewikkelde analyses nodig. CMA maakt dit soort experimenten toegankelijk voor leerlingen met behulp van sensoren en software. De rode draad hierin is steeds onderzoekend leren. CMA gelooft dat door het uitvoeren van inhoudelijk en didactisch sterke practica het begrip, de onderzoekende houding en leerplezier van de leerling verbeterd kan worden. Ons lesmateriaal wordt op zo’n manier vormgegeven dat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen en zelf moeten nadenken over mogelijke aanpassingen aan het practicumvoorschrift. Bent u benieuwd naar wat CMA voor uw scheikunde-onderwijs kan betekenen? Neem contact met ons op! We denken graag met u mee over het ontwikkelen en vormgeven van ICT-rijk bèta-onderwijs op uw school.

Met de Coach software is het mogelijk om leerlingen zelfstandig te laten experimenteren met concepten binnen bijvoorbeeld de volgende onderwijsthema’s:

  • Analysemethoden (gaschromatografie, colorimetrie, troebelheid)
  • Zuren en basen
  • Redoxreacties
  • Reactiesnelheid
  • Reactie-energie
  • Evenwichtsreacties

In ons lesmateriaal komen deze onderwerpen uitgebreid aan bod. Ook in verschillende scheikundemethoden wordt Coach gebruikt als hulpmiddel!

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van sensoren en toepassingen waarmee u met behulp van onze hardware en software een nieuwe boost kunt geven aan uw scheikunde-onderwijs.


middle

Lesmateriaal

Met Coach 7 krijgt u ook toegang tot de uitgebreide database met lesactiviteiten. Dit zijn volledig kant-en-klare experimenten waar uw leerlingen direct mee aan de slag kunnen. Verschillende onderwerpen uit het curriculum komen aan bod, zodat er voor elk wat wils is.

Is een lesactiviteit niet helemaal naar uw wens? Geen probleem. De bestanden die u uit de database kunt downloaden zijn nog volledig naar eigen smaak aan te passen.

Klik hieronder voor een voorproefje van onze lesactiviteiten. Als u een Coach 7 licentie heeft, kunt u vanaf deze pagina ook inloggen om de rest van de activiteiten te bekijken.

Scheikundedatabase


Ondersteuning

CMA biedt praktische algemene en scheikundespecifieke nascholingscursussen aan voor TOA’s en docenten. Tijdens deze cursussen maakt u kennis met een specifieke functionaliteit of toepassing van Coach.

Medewerkers van CMA hebben bovendien een vakdidactische achtergrond in uw vak! Ze kunnen u dus goed bijstaan bij de praktische kant van het gebruik van Coach, maar ook meedenken over de toepassingen in uw vak. Ook kunt u uw vragen natuurlijk altijd kwijt bij de helpdesk.

Bekijk het cursusaanbod Stuur een mail!

nascholing

modelkv

Reacties modelleren

Met Coach is het ook mogelijk om chemische reacties rekenkundig te modelleren. Op die manier kunnen leerlingen met zeer abstracte concepten aan de slag en kunnen zij in een veilige omgeving uitproberen wat er bijvoorbeeld met de reactiesnelheid gebeurt wanneer de temperatuur 3000 K wordt. Ook ontwikkelen leerlingen door te modelleren hun inzicht, welk erg van pas komt bij het domein “modelvorming” uit de eindexamens.

Ook binnen de verschillende scheikundemethoden wordt modelleren in Coach gebruikt om de reactiesnelheid te bestuderen.


Colorimeter

Met de colorimeter kunnen verschillende soorten analyse-experimenten worden uitgevoerd. De wet van Lambert-Beer kan onderzocht worden. Deze sensor is ook uitermate geschikt om experimenten over reactiesnelheid mee vorm te geven. Reacties waarbij kleur verschijnt of verdwijnt kunnen met deze sensor goed geanalyseerd worden, waardoor de reactiesnelheid als een mooie curve wordt weergegeven.

Meer over de colorimeter Bekijk alle scheikundesensoren

bt29i

061-2

Titrator

Bij sommige practica gaat het niet zozeer om de handelingen, maar meer om de analyse en achterliggende theorie of berekeningen. In die gevallen kan de titrator uitkomst bieden. Het is een automatische stappenmotor waarmee nauwkeurig getitreerd kan worden. Instellen is simpel, waarna snel en eenvoudig mooie titratiecurven gemeten kunnen worden. De motor wordt aangestuurd vanuit Coach en een geschikte CMA-interface, dus u heeft geen extra materialen nodig.

Meer over de titrator


Geleidbaarheidsensor

Met de geleidbaarheidsensor wordt gemeten hoe goed een oplossing stroom kan geleiden. Dit kan gebruikt worden bij meerdere onderwerpen. Denk aan lessen over de oplosbaarheid van zouten: bij goed oplosbare zouten neemt de geleidbaarheid snel toe, terwijl dat bij slecht oplosbare zouten niet zo is.

Ook bij zuren en basen is kan deze sensor goed gebruikt worden. Denk daarbij aan het verschil tussen sterke en zwakke zuren, maar ook aan titraties. Een titratie kan ook met deze sensor uitgevoerd worden: op het equivalentiepunt is de geleidbaarheid minimaal.

Meer over de geleidbaarheidsensor Bekijk alle scheikundesensoren

bt27i

flir_adapter

Partnerproducten: FLIR

CMA is in Nederland exclusief partner van FLIR en kan daarom de FLIR C2 infraroodcamera voor een interessante prijs aanbieden. Met deze camera kunnen warmteprocessen eenvoudig met behulp van IR-straling gevolgd worden. Een endo- of exotherme reactie wordt hiermee ineens heel duidelijk!

Ook bij de andere bètavakken kan een infraroodcamera een leerzame toevoeging zijn. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen warm- en koudbloedig bij biologie of warmteleer bij natuurkunde.

Meer over de FLIR C2 IR-camera FLIR C2 in de webshop