Geluid onderzoeken

sound_activity1In deze lesactiviteit onderzoeken leerlingen hoe geluid wordt gemaakt en ze gebruiken de geluidssensor om het geluid van een stemvork te meten en de golfvorm van het geluid zichtbaar te maken.

Lesactiviteit 1. Wat is geluid?

sound_activity3In deze lesactiviteit gebruiken leerlingen de geluidssensor om golfvormen van geluidssignalen, gemaakt door snaren en pijpen, te registreren.

Lesactiviteit 3. Muzikale geluiden

sound_activity5In deze activiteit gebruiken leerlingen de geluidssensor om het geluidsniveau van verschillende geluiden te meten in decibel (dB).

Lesactiviteit 5. Hoe luid is geluid?

sound_activity6In deze activiteit leren leerlingen dat geluid gehoorschade kan veroorzaken en ze onderzoeken hoe geluidsintensiteit gedempt kan worden.

Lesactiviteit 6. Stop dat lawaai!

Licht onderzoeken

light_activity2In deze lesactiviteit leren leerlingen werken met de lichtsensor van €Sense en meten zij lichtsterkte.

Lesactiviteit 1. Hoeveel licht?

Warmte en temperatuur onderzoeken

temp_activity3In deze lesactiviteit ervaren leerlingen hoe je dingen kunt opwarmen en warm kunt houden door middel van isolatie.

Lesactiviteit 3. Warm blijven

temp_activity4In deze lesactiviteit mengen leerlingen warm en koud water en voorspellen zij de temperatuur van het resulterende mengsel. Uiteraard wordt getest of deze voorspelling klopt.

Lesactiviteit 4. De juiste temperatuur krijgen

temp_activity5In deze activiteit leggen leerlingen de temperatuursverandering tijdens een afkoelingsproces vast.

Lesactiviteit 5. Afkoelen

temp_activity7In deze activiteit wordt het concept “smelten” geïntroduceerd. Leerlingen meten de temperatuur van smeltend ijs en nemen waar wat er gebeurt met deze temperatuur nadat ze zout hebben toegevoegd.

Lesactiviteit 7. Smelten

temp_activity9In deze activiteit meten leerlingen de temperatuursverandering tijdens de chemische reactie tussen azijn en bakpoeder (natriumwaterstofcarbonaat).

Lesactiviteit 9. Een chemische reactie